Indien het Verenigd Koninkrijk en de Europese Unie geen akkoord over de brexit kunnen vinden, dreigt de Europese autosector de volgende vijf jaar een volume van 110 miljard euro aan handel te zien verdwijnen. Een dergelijke situatie zou bovendien zowel in de Europese Unie als in het Verenigd Koninkrijk ongeveer één op vijftien arbeidsplaatsen doen verdwijnen. Dat staat in een waarschuwing van European Automobile Manufacturers Association (Acea).
Het is volgens de leden van de Acea absoluut nodig dat de onderhandelingen rond de brexit tot een ambitieus vrijhandelsverdrag tussen beide partijen leiden. Een scheiding zonder akkoord moet volgens de sector absoluut worden vermeden.
WTO
Het Verenigd Koninkrijk en de Europese Unie hebben nog tot eind dit jaar tijd om een akkoord over een vrijhandelsverdrag te bereiken. Wanneer er tegen die deadline echter geen overeenkomst is bereikt, zullen de twee partijen hun onderlinge handel in de toekomst volgens de regels van de World Trade Organisation (WTO) moeten organiseren.
‘Dat geldt ook voor de invoerrechten van 10 procent op personenwagens en tot 22 procent op bestelwagens en vrachtwagens,’ aldus de oproep van de Acea. ‘Die tarieven zullen zeker doorgerekend worden naar de klanten, waardoor voertuigen duurder worden, er minder keuze zal zijn en de vraag zal dalen.’
‘Bovendien zullen ook de autoleveranciers en hun producten door de importtarieven worden getroffen. Daardoor zal de productie duurder worden of zullen onderdelen uit andere concurrerende landen geïmporteerd worden.’
‘Uit berekeningen blijkt dat de invoerrechten van 10 procent de volgende vijf jaar de productie van voertuigen met drie miljoen exemplaren zal doen dalen,’ waarschuwt de sectororganisatie. ‘Dat komt neer op een verlies van 52,8 miljard euro voor de Britse productiesites en 57,7 miljard euro voor fabrieken in de Europese Unie. Ook de leveranciers zouden hieronder lijden.’
Welvaart
De automobielfederaties wijzen er verder op dat de sector al zwaar door de coronapandemie is geraakt. ‘Voor de uitbraak van de pandemie kende de autoproductie in de Europese Unie en het Verenigd Koninkrijk een gezamenlijke productie van 18,5 miljoen voertuigen per jaar,’ luidt het. ‘Dit jaar zal die productie door de coronacrisis al met 3,6 miljoen exemplaren verminderen.’
‘Een ambitieuze vrijhandelsovereenkomst tussen de Europese Unie en het Verenigd Koninkrijk is van cruciaal belang voor het succes van de Europese voertuigenindustrie,’ benadrukt de federaties.
‘Men moet daarbij ook onthouden dat de sector een van de belangrijkste economische troeven van Europa is. Hij zorgt voor de tewerkstelling van miljoenen mensen en creëert voor iedereen welvaart.’