Key takeaways
- Het “Morning Midas” vrachtschip staat in lichterlaaie voor de kust van Alaska nadat er 10 dagen geleden brand uitbrak.
- Sterke wind en ruwe zee verergeren de situatie, waarbij vooral lithium-ion accu’s uit elektrische auto’s een gevaar vormen.
- De Amerikaanse kustwacht maakt zich zorgen over een milieuramp omdat het schip 300 ton zware stookolie aan boord heeft.
Een vrachtschip genaamd “Morning Midas” met ongeveer 3000 voertuigen aan boord, waaronder 750 elektrische auto’s, heeft tien dagen voor de kust van Alaska in brand gestaan. De 22-koppige bemanning werd geëvacueerd nadat er begin juni brand uitbrak.
Momenteel heeft slechts één van de drie beoogde sleepboten, de Gretchen Dunlap, de locatie bereikt, ongeveer 200 mijl ten zuiden van de Adak-eilanden. De bemanning kan het brandende wrak alleen van een veilige afstand observeren en documenteren vanwege de grote hoeveelheden giftige rook die van het schip afkomt.
Brandend schip drijft af richting noordoost
Het onbemande schip drijft noordoostwaarts met ongeveer twee mijl per uur. Volgens Zodiac Maritime, de eigenaar van het schip, wordt er vrijdag of zaterdag nog een sleepboot verwacht, en de derde zal maandag arriveren. Deskundigen denken echter dat het dan al te laat kan zijn.
Als de brand blijft woeden, zouden de verbrande voertuigen aan boord kunnen verschuiven, waardoor de reeds zwaar beschadigde romp zou kunnen destabiliseren en het schip zou kunnen zinken. Harde wind verergert de situatie, waardoor niet alleen ruwe zeeën ontstaan, maar ook de vlammen opnieuw kunnen oplaaien. De lithium-ion accu’s in de elektrische auto’s vormen een bijzonder gevaar, omdat ze bij extreem hoge temperaturen verbranden, waarbij giftige gassen vrijkomen en het vuur zich snel verspreidt.
Milieubezwaren
De “Morning Midas”, gebouwd in 2006, vervoerde 3048 voertuigen toen de brand uitbrak. Ondanks de pogingen van de bemanning om de brand te blussen, werden ze gedwongen om te evacueren naar het containerschip Cosco Hellas. De voortdurende brand doet vrezen voor een milieuramp, aangezien het schip ook ongeveer 300 ton zware stookolie vervoert.
Veiligheidsexperts roepen al lange tijd op tot betere brandveiligheidsmaatregelen op schepen die elektrische voertuigen vervoeren. Een vliegtuig van de US Coast Guard is herhaaldelijk over het brandende wrak gevlogen. Gezien de toestand van het schip is het echter onwaarschijnlijk dat zelfs meerdere sleepboten het met succes naar een haven kunnen slepen.
Vorige incidenten
Dit incident doet denken aan een andere fatale brand in 2023 met een vrachtschip dat elektrische auto’s vervoerde in de Noordzee. Dat voorval, waarbij een dode en meerdere gewonden vielen, was voor een Nederlandse transportveiligheidsraad aanleiding om op te roepen tot een betere voorbereiding op noodsituaties voor schepen die in de regio varen.