Bpost, nog altijd een overheidsbedrijf, weigert om het verkiezingsmagazine van Doorbraak te verdelen. Te politiek, zo klinkt het bij het postbedrijf. De Vlaamse Vereniging van Journalisten (VVJ) ergert zich aan die houding.
In het nieuws: Doorbraak geeft een verkiezingsmagazine uit dat volgens Bpost te politiek geladen is.
- Het magazine van Doorbraak zou eerst via het adressenbestand van Selectpost verdeeld worden. Dat is de afdeling van Bpost die adressenbestanden commercialiseert. Het postbedrijf zag daar initieel geen problemen in.
- “Een samenwerking was mogelijk, alleen mochten de selectiecriteria voor het adressenbestand niet politiek zijn. Dus kozen we voor economische en leeftijdscriteria”, legt Doorbraak-marketingverantwoordelijke Roan Asselman uit op de eigen website. Volgens Asselman is Doorbraak dan ook geen politiek medium, maar zuiver informatief.
- Bpost zag dat anders, en weigerde opeens de samenwerking. Volgens het bedrijf was de inhoud van het magazine te politiek om via Selectpost verdeeld te worden. In een mail aan Doorbraak verklaarde Bpost zich nader: “Het zijn de vorm en de thema’s die voor de mailing worden voorgesteld die wij als sterk gepolitiseerd beschouwen en die ons ertoe brengen de bestelling te weigeren”.
- Het beschouwt titels als ‘Hoe boos is de Kiezer?‘, ‘Hebben we meer of minder België nodig?‘ of ook ‘Ontwricht migratie onze samenleving?‘ als politieke statements.
Om te volgen: Volgens de VVJ is de houding van Bpost laakbaar.
- Uiteraard is men bij Doorbraak zelf verbolgen om de actie van Bpost. Maar ook de VVJ sluit zich bij het medium aan. “Doorbraak is een nieuwsmedium waar verschillende beroepsjournalisten voor werken. Dat op zich is al een kwaliteitsgarantie. Als nieuwsmedia in aanmerking komen om een beroep te doen op de diensten van Bpost, moet dat evenzeer gelden voor Doorbraak”, klinkt het in een reactie.
- Federaal minister Petra De Sutter (Groen), die bevoegd is voor Bpost, heeft nog niet gereageerd op de kwestie.