Bpost bij duurste postbedrijven om een pakje te versturen in Europa

Binnen Europa is een pakje versturen veel duurder bij Bpost dan bij concurrenten op de Belgische markt, schrijft de krant De Tijd op basis van een onderzoek van postwaakhond BIPT.

Een onderzoek van het BIPT naar de kostprijs om een pakje van 1 kilo te versturen van België naar andere Europese landen toont aan dat het gemiddelde tarief 33 euro bedraagt, behalve naar de buurlanden. Dat maakt Bpost drie keer zo duur als de goedkoopste speler, Mondial Relay uit Frankrijk. Zij vragen amper 10 euro voor die verplaatsing.

Ook GLS – een onderdeel van de Britse Royal Mail -, het Amerikaanse UPS, het Franse DPD en PostNL zitten flink onder de prijs. GLS rekent gemiddeld 14 euro aan voor zo’n pakje. Enkel FedEx/TNT en DHL Express vragen voor hun diensten een hoger bedrag, al zijn die postbedrijven voornamelijk bezig met snelle en dus duurdere expresverzendingen.

Van de Belgische pakjesmarkt heeft Bpost zowat de helft in handen. Concurrenten PostNL en DPD staan elk in voor een 10 tot 15 procent en GLS en UPS nemen 5 tot 10 procent van de totale markt voor hun rekening.

Loonkosten

Bpost plaatst vraagtekens bij de berekeningswijze van het BIPT. Bij de Belgische marktleider is er één tarief voor pakjes tot 5 kilo, terwijl de andere bedrijven verschillende prijzen hebben naargelang het gewicht. ‘Het feit dat sommige concurrenten wel duurder zijn dan Bpost als het pakje meer dan 1 kilogram weegt, wordt buiten beschouwing gelaten’, riposteert woordvoerder Barbara Van Speybroeck in de krant.

Ook haalt het postbedrijf aan dat het BIPT geen loonkosten meeneemt in de vergelijking. Die maken dat een pakje van West- naar Oost-Europa versturen in principe veel duurder is dan omgekeerd. Alleen volgt de postwaakhond niet in die redenering, want ‘de loonkosten zijn niet de enige factor om de verschillen in onderliggende kosten in te schatten’, klinkt het.

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.