Beleggingen in wijnen uit Bourgondië hebben op vijftien jaar tijd een return van gemiddeld 497 procent opgeleverd. Daarmee blijken wijnen lucratiever dan investeringen in aandelen. De S&P 500 liet tijdens het voorbije anderhalve decennium immers een return van 279 procent optekenen. Dat blijkt uit een berekening van het magazine The Economist, gebaseerd op een analyse van cijfers van de online wijnveiling WineBid over 33.000 wijnen.
De cijfers tonen dat de Bourgogne-wijnen tevens een beter beleggingsproduct waren dan de producten van Bordeaux en Champagne, die op vijftien jaar tijd een rendement van 214 procent opleverde.
Kering en LVMH
“Bourgogne bleek tevens minder volatiel dan de aandelenmarkt,” zegt The Economist, dat voor zijn analyse een aantal fictieve portfolio’s met de duurste wijnen uit Bourgondië had samengesteld. “Wel moet worden opgemerkt dat topaandelen in de portefeuille van de belegger nog betere rendementen opleveren dan de Bourgogne-wijnen.”
“De Franse luxeconcerns Kering en Louis Vuitton Moët Hennessy (LVMH) leverden over een periode van vijftien jaar een return van 958 procent op. De eigenaars van deze luxeconcerns – respectievelijk François-Henri Pinault en Bernard Arnault – hebben trouwens zelf Bourgogne-wijngaarden gekocht.”
The Economist noemt de prestaties van de Bourgogne-wijnen opmerkelijk. Het voorbije bleek immers vooral Bordeaux in Azië een grote populariteit te hebben opgebouwd. Dat deed ook de prijs van Bordeaux-wijnen oplopen.
“Maar aan die mythe kwam zeven jaar een abrupt einde, toen de Chinese regering besliste om de corruptie bij zijn ambtenarij aan te pakken,” aldus het magazine. ”Dure Franse wijnen werden immers vaak gebruikt als geschenken om van ambtenaren allerlei gunsten te verkrijgen.”
Pinot Noir
“Ondertussen was ook een verschuiving van de interesse naar wijnen uit Bourgondië op gang gekomen,” zegt The Economist nog. “Een grote kennis over Bourgogne werd – zowel in Azië als in het westen – als een ultiem bewijs van wijnexpertise bestempeld.”
Het magazine wijst er daarbij op dat Bourgogne geen eenvoudig product is. Terwijl wijnboeren uit de Bordeaux-regio vaak gebruik maken van grotere teelten, is Bourgondië gekenmerkt door een grotere diversiteit.
“Er zijn honderden uitstekende Bourgogne-wijnen op de markt,” aldus The Economist. “Vele wijnboeren brengen zelfs verschillende unieke wijnen op de markt. Sommige oogsten leveren amper driehonderd flessen per jaar op. Bovendien is de rode Bourgogne-wijn gebaseerd op de druivensoort Pinot Noir, die een wispelturig verouderingspatroon kan tonen.”
“Het is dan ook moeilijk om zich een idee van prijzen te vormen. Op het platform van wijnmarkt Liv-ex zijn amper elf Bourgogne-wijnen terug te vinden.”