Key takeaways
- Bosch is van plan om tegen 2030 ongeveer 13.000 banen te schrappen in zijn Mobility-divisie als onderdeel van een kostenbesparingsstrategie.
- Het bedrijf wil de winstgevendheid van zijn autodivisie verhogen van de huidige 3,8 procent naar 7 procent.
- De aankondiging van Bosch heeft kritiek uitgelokt van werknemersvertegenwoordigers, die garanties eisen voor baanzekerheid op de lange termijn.
Geconfronteerd met een uitdagende marktomgeving en de trage adoptie van elektrische en autonome voertuigen, voert Bosch aanzienlijke kostenbesparende maatregelen door.
De leverancier van auto’s plant om de jaarlijkse uitgaven in zijn kernactiviteiten tegen 2030 met 2,5 miljard euro te verlagen. Hiervoor moet de Mobility-divisie de komende zeven jaar ongeveer 13.000 banen schrappen. Het bedrijf erkent de moeilijke beslissing en wijst op de urgentie van de situatie.
Doelstellingen
Bosch noemt de zwakke vraag op de automarkt, vooral in Europa, en de trager dan verwachte groei in elektromobiliteit en autonoom rijden technologieën als de belangrijkste factoren achter de bezuinigingen. Hoewel Bosch zwaar heeft geïnvesteerd in deze toekomstgebieden, blijft winstgevendheid ongrijpbaar.
Het bedrijf streeft naar een winstmarge van 7 procent in zijn autodivisie, tegenover de huidige 3,8 procent. De beslissing van Bosch om de geraamde personeelsinkrimping publiekelijk aan te kondigen alvorens in gesprek te gaan met werknemersvertegenwoordigers, betekent een breuk met eerdere praktijken.
Snelle onderhandelingen
Personeelschef Stefan Grosch benadrukt de noodzaak van snelle onderhandelingen met ondernemingsraden om verdere negatieve gevolgen voor werknemers tot een minimum te beperken. Het bedrijf is van plan om gebruik te maken van artificiële intelligentie en processen te optimaliseren om de productiviteit te verbeteren en de materiaalkosten te verlagen.
Markus Heyn, hoofd van de divisie Mobiliteit, heeft vertrouwen in de concurrentiekracht van Bosch ondanks de moeilijke wereldwijde omgeving. Hij geeft aan dat het noodzakelijk is om proactieve maatregelen te nemen om het toekomstige succes van de divisie te waarborgen.
Harde kritiek
De aankondiging van Bosch heeft scherpe kritiek uitgelokt van de ondernemingsraad en de vakbond IG Metall. Zij veroordelen het voorgestelde banenverlies als ongekend in de geschiedenis van het bedrijf en eisen garanties voor de veiligheid van de Duitse productielocaties op de lange termijn.
Adrian Hermes, vertegenwoordiger van Bosch voor IG Metall en lid van de raad van toezicht, wees op de offers die werknemers al hebben gebracht om banen te behouden. Christiane Benner, leider van IG Metall, beschuldigde het management van Bosch ervan de fundamentele waarden die het bedrijf succesvol maakten zoals betrouwbaarheid, verantwoordelijkheid en eerlijkheid te verraden. Ze kondigde fel verzet aan en riep op tot onmiddellijke onderhandelingen.
Trends in de sector
De laatste ontslagronde maakt deel uit van een inkrimpingstrend binnen de Bosch Groep. In de afgelopen twee jaar zijn meer dan 13.000 banen geschrapt in een dozijn Duitse vestigingen. De divisie Mobility, die goed is voor meer dan de helft van de omzet van Bosch en ongeveer 230.000 mensen in dienst heeft, zal het hardst getroffen worden door deze bezuinigingen.
De beslissing van Bosch weerspiegelt bredere trends binnen de auto-industrie. Volgens de Duitse vereniging van de auto-industrie (VDA) heeft Duitsland de afgelopen twee jaar bijna 55.000 banen verloren in de auto-industrie. Vooral toeleveranciers van auto-onderdelen zijn zwaar getroffen, met een daling van meer dan 11 procent. (fc)
Volg Business AM ook op Google Nieuws
Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!

