Bedrijven als Booking.com, Kayak, Expedia of Hotels.com, in de reiswereld ook bekend als OTA’s of online travel agents, steken 20 tot 30 procent van de som die u via hun site voor een hotelovernachting betaalt op zak. Dat staat te lezen in het boek ‘The Smarter Screen’ van Shlomo Benartzi. U leest het goed: de commissie bedraagt zowat één overnachting op elke vier die door een klant worden geboekt.
Een enorme som, als men bedenkt dat deze bedrijven lakens verversen, noch minibars aanvullen, geen zwembaden verwarmen en hypotheek, noch hotelpersoneel moeten betalen.
- Volgens Benartzi is dit alles een gevolg van de manier waarop het leven in de 21ste eeuw is geëvolueerd.
- Het extreem lucratieve businessmodel van de OTA’s is gebaseerd op het ten gelde maken van de wanverhouding tussen alle informatie die op internet aanwezig is (de ‘fysieke schermen’, zeg maar) en onze ‘mentale schermen’, of de hoeveelheid informatie die we aankunnen.
- Wie een hotel zoekt in bijvoorbeeld San Diego krijgt al gauw een honderdtal mogelijkheden. De OTA’s verzilveren dus de fysieke onmogelijkheid om elke website van elk aangeboden hotel te bezoeken om prijzen te kunnen vergelijken.
- OTA’s profiteren van schaarsheid. Niet de schaarsheid van hotels – die zijn er meer dan genoeg – maar de schaarsheid van onze aandacht. Ze zijn dus succesvol omdat ze ons helpen om te gaan met dat gebrek aan [tijd en] aandacht. Benartzi’s besluit is frappant:
De les is eenvoudig: menselijke aandacht is het goud van de 21ste eeuw. Wie weet hoe hij de menselijke aandacht kan controleren, kan ongeveer zo veel [commissie] aanrekenen als ie wil.”