Vliegtuigen krijgen lasers om turbulentie te ontwijken

De Amerikaanse vliegtuigbouwer Boeing wil laserstralen inzetten om turbulentie in een wolkenloze omgeving te kunnen ontdekken en omzeilen. Dat hebben woordvoerders van Boeing aangekondigd.

Het Amerikaanse bedrijf zou daarbij beroep doen op ontwikkelingen die het Japan Aerospace Exploration Agency (Jaxa) met Laser Imaging Detection And Ranging (Lidar) heeft gerealiseerd. De tests met de Lidar-technologie zouden volgend jaar kunnen worden gestart en vormen onderdeel van het programma ecoDemonstrator dat Boeing heeft gelanceerd voor de ontwikkeling van nieuwe technologieën en materialen. “Turbulenties vormen een belangrijke bedreiging voor het comfort van de vliegtuigreis,” getuigen woordvoerders van Boeing. “Volgens een aantal experts dreigt het probleem onder invloed van de klimaatverandering in de toekomst nog erger te zullen worden.” “Er zou immers gevreesd moeten worden van een grotere frequentie van de turbulenties, die bovendien ook nog zwaarder zouden worden.”

Verwondingen

Boeing hoopt met de Lidar-technologie het probleem te kunnen aanpakken. De neus van de vliegtuigen zouden daarbij worden uitgerust met een laser-installatie, die de lucht over een traject van tien mijl zou aftasten. Indien daarbij door optisch sensoren van de installatie onregelmatigheden worden ervaren, kan de installatie de piloot op de hoogte brengen van naderende problemen.   “Tien mijl biedt weliswaar niet veel ruimte om de manoeuvreren, want de piloot moet daardoor binnen een tijdsbestek van zes seconden handelen,” erkent Boeing. “Dat zal soms niet voldoende blijken om ontwijkende manoeuvres uit te voeren en een omtrekkende beweging te maken, maar wel kunnen alvast het cabinepersoneel en de passagiers van het naderende onheil op de hoogte worden gebracht.” Indien de tests succesvol blijken, zou de Lidar-technologie over enkele jaren op commerciële vluchten worden geïnstalleerd. Boeing wijst erop dat de technologie niet alleen wordt ingezet om het comfort van de reis te verbeteren. Benadrukt wordt immers dat turbulenties de belangrijkste oorzaak zijn van verwondingen bij vliegtuigpassagiers. Bovendien kunnen turbulenties aanleiding geven tot beschadigingen en vertragingen, die de Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen jaarlijks een gezamenlijk verlies tussen 150 miljoen dollar en 500 miljoen dollar bezorgen. (mah)