De Boeing 747 was nagenoeg vijf decennia het meest bekende symbool van de burgerluchtvaart, maar dat tijdperk lijkt bijna voorbij. Dat zeggen diverse luchtvaartspecialisten.
Steeds meer luchtvaartmaatschappijen kiezen er volgens hen immers voor hun vloot samen te stellen met kleinere en efficiëntere toestellen. Onder meer de Amerikaanse maatschappijen United Airlines en Delta Air Lines halen nog dit jaar de jumbojet van Boeing uit dienst. Daarmee zal de B747 volledig uit de Amerikaanse vloot voor het passagiersvervoer zijn verdwenen. Op de internationale markt wordt eenzelfde trend opgetekend. Ook onder meer Qantas, Garuda en Cathay Pacific hebben het pensioen van de B747 aangekondigd. De Boeing B747 werd in de jaren zestig van de voorbije ontworpen. Bedoeling was om zoveel mogelijk passagiers met één toestel te kunnen vervoeren. Met de jumbojet kon aan ongeveer 450 reizigers plaats worden geboden. “Er is geen enkele maatschappij die nog zoveel passagiers wil verplaatsen,” benadrukt luchtvaartconsulent Julian Bray. “Er zijn op de markt inmiddels kleinere toestellen beschikbaar die perfect aan de behoefte voldoen.” “Deze nieuwe generatie vliegtuigen verbruikt minder brandstof en biedt de maatschappijen nog andere kostenvoordelen. Bovendien kunnen de nieuwe toestellen veel flexibeler worden ingezet. Alleen op de cargomarkt heeft de B747 nog een toekomst.”
Pat Nixon
Uit cijfers van Boeing blijkt dat tot nu toe van de B747 in totaal 1.536 exemplaren zijn gebouwd. Op dit ogenblik worden van het type nog altijd een zestal eenheden per jaar geproduceerd. Momenteel zouden nog 209 toestellen voor het passagiersvervoer worden gebruikt. De cargovloot zou nog 326 exemplaren tellen. De omvangrijkste vloot kan worden geregistreerd bij British Airways, dat nog 36 jumbojets in dienst heeft, gevolgd door Lufthansa, KLM en Korean Air. De B747 was bijna vier decennia het grootste passagiersvliegtuig van de wereld. Tien jaar geleden werd het toestel echter onttroond door de introductie van de superjumbo A380 van Airbus, die tot 615 passagiers kan vervoeren. Het allereerste exemplaar van de B747 werd in dienst genomen door de Amerikaanse maatschappij Panam. Het toestel kreeg de naam Clipper Victor en werd gedoopt door Pat Nixon, echtgenote van de toenmalige Amerikaanse president Richard Nixon. Het toestel kan een maximumsnelheid van ongeveer 950 kilometer per uur halen. De maximale reikwijdte van het toestel bedraagt nagenoeg 13.000 kilometer. (mah)