Verkoop BMW en Mercedes daalt door zwakke Chinese vraag en hevige concurrentie


Key takeaways

  • De verkoop van BMW daalde met 13 procent, terwijl Mercedes een daling van 3 procent meldde in het derde kwartaal.
  • De Duitse luxemerken noemden de zwakke vraag in China en de toegenomen concurrentie als belangrijkste redenen voor hun daling.
  • Europese consumenten aarzelen om duurdere EV’s te kopen vanwege beperkingen in de oplaadinfrastructuur.

In het derde kwartaal daalde de verkoop van zowel BMW als Mercedes, voornamelijk als gevolg van de zwakke vraag in China en de hevigere concurrentie. De Duitse luxemerken noemden deze uitdagingen in hun op donderdag gepubliceerde rapporten.

De bredere Duitse autosector worstelt met verschillende problemen, waaronder escalerende productiekosten, de overgang naar elektrische voertuigen, een afnemende consumentenvraag en toenemende concurrentie van Chinese fabrikanten. Deze neergang wordt benadrukt door de kostenbesparende maatregelen van Volkswagen, waarbij voor het eerst fabriekssluitingen in Duitsland worden overwogen.

De verkoopdaling

In de periode juli-september daalde de verkoop van BMW met 13 procent, terwijl Mercedes een daling van 3 procent rapporteerde. De grootste automarkt ter wereld, China, heeft te maken met een economische vertraging, wat een impact heeft op de vraag. Bovendien staan buitenlandse autofabrikanten onder zware druk van binnenlandse Chinese merken die meer betaalbare modellen aanbieden, met name elektrische voertuigen (EV’s). BMW zag de verkoop in China met 33 procent dalen, terwijl Mercedes een daling van 13 procent rapporteerde.

Uitdagingen voor de markt

Mercedes wees ook op een verzwakkende wereldwijde markt voor batterij-elektrische voertuigen (BEV’s), met BEV-verkopen die met 31 procent daalden. BMW daarentegen zag de verkoop van BEV’s in hetzelfde kwartaal met 10 procent stijgen. Recente EU-tarieven op in China geproduceerde EV’s, met als argument oneerlijke staatssubsidies, hebben de situatie nog ingewikkelder gemaakt. Beijing ontkent deze beweringen en heeft gedreigd met vergeldingsmaatregelen, maar Duitse autofabrikanten, die voor ongeveer een derde van hun winst afhankelijk zijn van de Chinese markt, hebben hun bezorgdheid geuit en opgeroepen tot dialoog.

Europese markt aarzelt

Europese consumenten aarzelen om duurdere EV’s te kopen vanwege beperkingen in de oplaadinfrastructuur. Na de bekendmaking van de verkoopcijfers bleven de aandelen van zowel BMW als Mercedes onveranderd. Beide bedrijven hadden eerder in september hun jaarverwachtingen verlaagd vanwege de zwakke Chinese markt. BMW noemde ook uitdagingen gerelateerd aan een remsysteem geleverd door Continental. Dit jaar zijn de aandelen van BMW en Mercedes met respectievelijk 23 procent en 9 procent gedaald, terwijl de pan-Europese auto-index 13 procent lager staat.

Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.