De Duitse autobouwer BMW gaat in zijn thuisland de werktijden van zijn fabrieken geleidelijk aan gelijkschakelen. Dat heeft de onderneming aangekondigd. Door die ingreep zal in de fabriek van BMW in het Oost-Duitse Leipzig in de toekomst nog even lang gewerkt worden als in de hoofdzetel in München.
Voor de gelijkschakeling wordt een periode van vijf jaar voorzien.
Aanwervingen
De Berlijnse Muur is tweeëndertig jaar geleden naar beneden gehaald, maar toch moeten de werknemers van BMW in het oostelijk deel van Duitsland nog altijd meer werkuren presteren dan hun collega’s in het westen van het land.
In de fabriek van BMW in Leipzig – een stad die voor de eenmaking van het land deel uitmaakte van de communistische Duitse Democratische Republiek (DDR) – wordt een werkweek van achtendertig uur gehanteerd. Dat is drie uur meer dan in de fabrieken van de autobouwer in het westen van het land.
Er werd door de vakbonden al langer op een gelijkschakeling van het aantal werkuren aangestuurd. BMW heeft nu aangekondigd dat de werktijden in Leipzig geleidelijk – in drie fases – zullen worden verminderd, tot ook daar over vijf jaar een werkweek van vijfendertig uur kan worden ingevoerd.
Om een dreigend verlies aan productiviteit op te vangen, zou BMW in Leipzig driehonderd bijkomende medewerkers rekruteren. Door de introductie van de nieuwe maatregel zullen de werknemers in Leipzig uiteindelijk één maand minder per jaar hoeven te werken.
De fabriek in Leipzig telt momenteel 5.300 werknemers, die ongeveer elfhonderd wagens per dag produceren. BMW nam de fabriek zestien jaar geleden in gebruik. Sindsdien heeft de site meer dan drie miljoen wagens geproduceerd. In totaal werd tot nu toe in de vestiging een bedrag van 3 miljard euro geïnvesteerd.
Tariefgebieden
BMW heeft in het voormalige Oost-Duitsland onder meer ook nog een fabriek in Eisenach (Thüringen). Daar zijn de onderhandelingen over een gelijkschakeling nog niet van start gegaan. Ilka Horstmeier, personeelsdirecteur van BMW, wijst er daarbij op dat Eisenach zich in een ander tariefgebied bevindt dan Leipzig.
BMW volgt met zijn beslissing het voorbeeld van de Volkswagengroep, die in zijn fabrieken in de oostelijke gebieden van Duitsland eveneens een werkweek van vijfendertig uur heeft geïntroduceerd.
Maar in tegenstelling tot BMW wil Volkswagen geen extra werknemers aantrekken. Volkswagen rekent er immers op dat de medewerkers in de fabrieken in het oosten van het land hun productiviteit opvoeren om het verloren pakket werkuren te compenseren.
In Duitsland blijkt vaak ook nog een aanzienlijke loonkloof tussen de werknemers uit het oosten en het westen van het land.
(am)