Het Duitse autoconcern BMW Group verkocht vorig jaar wereldwijd 2,52 miljoen wagens. Dat betekende een stijging met 8,4 procent tegenover het jaar voordien. Dat heeft de BMW Group bekendgemaakt. Het concern merkte daarbij op dat het merk BMW vorig jaar het hoogste verkoopniveau uit zijn geschiedenis heeft bereikt. Tevens kon de groep melden de verkoop van volledig elektrische wagens vorig jaar meer dan verdubbeld te hebben.
Het merk BMW liet vorig jaar een recordverkoop van meer dan 2,21 miljoen wagens optekenen. Dat was 9,1 procent meer dan het jaar voordien. De groep zei ook dat de verkoop van volledig elektrische voertuigen wereldwijd met 133,2 procent is gestegen tot 103.855 eenheden.
In Europa hadden 225.415 wagens een elektrische of hybride motor. De divisie had daarbij een aandeel van 23 procent in de totale verkoop die de merken BMW en Mini op de Europese markt lieten optekenen.
Op mondiaal niveau ging de verkoop in deze categorie met 70,4 procent omhoog tot 328.316 stuks. Dat is 13 procent van de totale verkopen die het bedrijf vorig jaar liet optekenen.
Premiumsegment
“Ondanks de knelpunten in de bevoorrading en de aanhoudende coronapandemie, hebben wij vorig jaar sterke verkoopprestaties neergezet”, zegt Pieter Nota, verkoopdirecteur van BMW Group. “Onze merken lieten over de hele wereld recordverkopen optekenen.”
“Dat fenomeen werd aangevoerd door het merk BMW, dat in het wereldwijde premiumsegment de grootste verkoop liet optekenen. We slaagden er vorig jaar in meer dan 100.000 volledig elektrische voertuigen te verkopen. Het opvoeren van de elektromobiliteit is voor de BMW Group dan ook de duidelijke focus.”
De BMW Group toont zich ook voor dit jaar optimistisch. “We verwachten onze winstgevende groei te kunnen verderzetten en zullen ons aanbod volledig elektrische voertuigen stelselmatig uitbreiden”, geeft Nota aan.
“We hebben onszelf op dit gebied bijzonder ambitieuze groeidoelstellingen gesteld en streven ernaar om de verkoop van volledig elektrische voertuigen ten opzichte van vorig jaar meer dan te verdubbelen.”
BMW Group merkt nog op tegen midden van dit decennium ongeveer een kwart van zijn voertuigen volledig online te willen verkopen. Volgend jaar wil het bedrijf in ongeveer 90 procent van zijn huidige marktsegmenten minstens één volledig elektrisch model op de weg hebben.
In de loop van de volgende tien jaar wil het bedrijf in totaal ruim tien miljoen volledig elektrische voertuigen verkopen.
België
Bij de zustermerken van BMW leverde Mini vorig jaar 302.144 voertuigen af aan klanten. Dat was 3,3 procent meer dan het jaar voordien. Ongeveer 17 procent van deze voertuigen had een elektrische aandrijflijn. Rolls-Royce Motor Cars boekte anderzijds de hoogste verkopen in zijn geschiedenis.
Beide merken zullen vanaf begin volgend decennium alleen nog volledig elektrische wagens aanbieden. Ook de motorfietsendivisie zal een grotere nadruk op elektrische aandrijving hebben.
In China boekte de BMW Group vorig jaar een recordverkoop. In totaal werden in het Aziatische land 846.237 voertuigen van de merken BMW en Mini aan klanten geleverd. Dat was 8,9 procent meer dan het jaar voordien. In Europa werd een groei met 3,9 procent tot 948,087 wagens genoteerd.
De BMW Group had ook nog een bijzonder vermelding voor de Belgische markt. “Het merk BMW beleefde in België vorig jaar een historische primeur”, luidt het. “Voor de eerste keer in de geschiedenis kon BMW zich in een Europees land tot absoluut marktleider in de autoverkoop kronen.”
(ns)