Sinds begin dit jaar is Tesla in de Verenigde Staten de grootste verkoper van luxewagens geworden. Vorig jaar had het Duitse merk BMW nog een kleine voorsprong, maar die laatste kloof is nu overbrugd. Dat blijkt uit een onderzoek van consulent Experian.
Tesla verkocht op de Amerikaanse markt in januari van dit jaar meer dan 37.000 wagens. Bij BMW werd een verkoop van ongeveer 30.600 eenheden geteld. Tesla liet daarbij tegenover dezelfde maand vorig jaar een stijging met 49 procent optekenen. BMW registreerde over datzelfde tijdsbestek een groei met 8,2 procent.
Inhaalrace
“Wie de evoluties de voorbije jaren heeft gevolgd, zal door het Amerikaanse marktleiderschap van Tesla niet zijn verbaasd”, benadrukt de nieuwssite Automotive News. “Toch zullen slechts weinigen jaren geleden een dergelijk succes van Tesla hebben verwacht. Vele analisten en experts achtten het onmogelijk dat Tesla op de luxemarkt andere autoproducenten achter zich zou laten. Een faillissement werd door velen veel aannemelijker geacht.”
Toen Tesla vijf jaar geleden zijn Model 3 op de markt bracht, begon het Amerikaanse merk aan een inhaalrace, waarbij achtereenvolgens een aantal concurrerende types werden voorbijgestoken en achtergelaten. Vorig jaar mocht Tesla zich al de grootste Amerikaanse verkoper van luxewagens noemen.
“De modellen van Tesla hebben lang niet de grote luxe waarmee hun rivalen uitpakken, maar toch hebben ze vaak een hogere verkoopprijs”, merken de analisten daarbij op. “Bovendien is het dikwijls niet gemakkelijk een auto van Tesla te kopen.”
De analisten wijzen er wel op dat de meeste autofabrikanten met een zware omzetdaling – door de chiptekorten, andere leveringsproblemen, de nasleep van de coronapandemie en uiteindelijk de invasie van Rusland in Oekraïne – worden geconfronteerd.
“Maar nog voor die problemen zich manifesteerden, had Tesla op de Amerikaanse markt al een aantal concurrenten achter zich gelaten”, luidt het ook nog.
Nieuwe fabrieken
“Het is tevens belangrijk te vermelden dat januari om verscheidene redenen doorgaans een zwakke verkoopmaand is”, zeggen de experts nog. “De eerste maand van het kwartaal is voor de autoverkoop over het algemeen de zwakste periode.”
“Dat geldt vooral voor de eerste kwartalen van het jaar. De autoverkoop neemt immers traditioneel toe naarmate het jaar vordert. Dit geldt met name voor Tesla, dat een trend heeft gezet om aan het einde van elk kwartaal een groot aantal modellen te leveren, waarbij de verkopen aanzienlijk toenemen naarmate het jaar vordert.”
“Vast kunnen stellen dat de verkoop van Tesla in januari van dit jaar al met 49 procent was gestegen, biedt een interessante voorspelling voor de toekomst”, stippen de analisten nog aan. “Houd er rekening mee dat Tesla ook wordt beïnvloed door nagenoeg dezelfde barrières als zijn rivalen, maar de leveringen tonen aanwijzingen van beterschap.”
“Bovendien levert Tesla voorlopig nog steeds uitsluitend voertuigen uit dezelfde twee fabrieken waarop het bedrijf al jaren vertrouwt. Daarin komt weldra echter verandering. Het bedrijf opent binnenkort immers nieuwe fabrieken in Duitsland en Texas. Bovendien zou Tesla ook in China nog grote uitbreidingsplannen hebben. Die investeringen zullen de productie sterk kunnen opdrijven.”
(lp)