Black Friday wint aan populariteit bij de Belgen

Black Friday wint aan populariteit bij de Belgen
Black Friday – Getty Images

Black Friday, het koopfestijn dat afkomstig is van de Verenigde Staten, was dit jaar opnieuw een groot succes in België, met meer transacties dan vorig jaar.


Wil je op de hoogte blijven van alles wat er zich afspeelt in de financiële wereld? Niels Saelens, een journalist met een passie voor financiën, volgt alles op de voet op. Via deze link kan je je inschrijven op zijn wekelijkse nieuwsbrief.


In het nieuws: Op Black Friday werden 13 miljoen transacties geregistreerd.

  • Dat is 1 miljoen meer (6,3 procent) dan in 2022, volgens het betaalbedrijf Worldline.
  • Dit aantal nadert langzaam het recordaantal van 13,5 miljoen transacties aan het begin van de zomeruitverkoop of vlak voor Kerstmis.

Black Friday in de winkels

In tegenstelling tot wat je zou denken, is dit shoppingevenement niet alleen online populair: 75 procent van de betalingen in ons land gebeurde in een fysieke winkel.

  • Oorspronkelijk was Black Friday, toen het voor het eerst in Europa plaatsvond, vooral een online evenement.

Opgemerkt: Black Friday won de voorbije jaren aan populariteit. Een trend die verband houdt met steeds prominentere, en vooral vroegtijdige, reclame. We kunnen vandaag spreken van een Zwarte Maand. Winkels pakken al vanaf het begin van november uit met speciale aanbiedingen naar aanleiding van het Amerikaanse shoppingevent. Handelaars worden tijdens die periode als het ware gedwongen om het mes te zetten in de prijzen. Doen ze dat niet, dreigen ze klanten te verliezen.

(ns/cv)

Meer premium artikelen
Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.