Bijna kwart van jongeren liegt over online identiteit

Om hun online privacy te beschermen, geeft 22 procent van de jonge gebruikers van social media toe in zijn profielen valse details te vermelden. Dat is de conclusie van een onderzoek van het bureau Intersperience bij duizend Britse jongeren tussen acht en achttien jaar. Het fenomeen heeft volgens de onderzoekers belangrijke consequenties voor bedrijven die sociale netwerken analyseren om de gewoontes en voorkeuren van consumenten te achterhalen. Met valse gegevens en halve waarheden dreigen die inspanningen volgens de onderzoekers zinloos te worden. 

“De traditionele definitie van identiteit is aan het evolueren,” stippen de onderzoekers aan. “Leeftijd, religie, nationaliteit en beroepsactiviteit vormden in het verleden belangrijke pijlers van de identiteit, maar dat is helemaal veranderd. De hedendaagse identiteit wordt in belangrijke mate gesmeed aan de hand van interactie op sociale netwerken, sociale media en online rollenspel. Daarentegen worden door marketeers en bedrijven nog steeds de traditionele pijlers van identiteit gehanteerd om reclame en content op potentiële consumenten af te stemmen.”

“Jonge consumenten proberen hun persoonlijke informatie niet alleen zoveel mogelijk af te schermen, maar bouwen bij het naar buiten treden op websites zoals Facebook bovendien verdedigingsmuren op door verkeerde informatie over zichzelf te verstrekken,” merkt Paul Hudson, chief executive van Intersperience, op. “Jongeren geven vaak aan er de voorkeur aan te geven anoniem te blijven voor mensen die ze niet kennen. Bedrijven moeten dan ook meer inspanningen doen om de argwaan over privacy-inbreuken weg te nemen.” (MH)