Tijdens het eerste kwartaal van dit jaar zijn er wereldwijd bijna 54 miljoen computers verscheept. Er is daarbij sprake van een daling met 8 procent tegenover dezelfde periode vorig jaar. Dat blijkt uit een rapport van consulent Canalys, die gewag maakt van de sterkste inkrimping in verscheidene jaren.
Door de uitbraak van de coronapandemie – die het thuiswerk sterk heeft doen toenemen – was er nochtans een aanzienlijke toename in de vraag naar computers. Hetzelfde virus heeft echter de wereldwijde voorraadketen ondermijnd, waardoor onderdelen niet bij de fabrikanten raakten en afgewerkte computers de weg naar de consument niet vonden.
Productie
‘De computersector moet met ernstige vertragingen in de productie afrekenen,’ aldus Canalys. ‘Daarnaast vormen ook logistieke problemen een belangrijke hindernis.
‘Er is wel een sterke vraag naar nieuw computers, maar vooral China blek niet in staat voldoende onderdelen produceren om de computerfabrikanten te bevoorraden. Daarnaast waren er ook leverproblemen bij de Amerikaanse chipfabrikant Intel.’
Het Chinese concern Lenovo bleef ook tijdens het eerste kwartaal van dit jaar in de wereldwijde computerverkoop marktleider. Lenovo verkocht 12,8 miljoen computers. De verkoop van Lenovo viel tegenover de eerste drie maanden van vorig jaar met 4,4 procent terug. Het Chinese bedrijf heeft een wereldwijd marktaandeel van 23,9 procent, tegenover 23,0 procent het eerste kwartaal vorig jaar.
Op de tweede plaats staat het Amerikaanse concern HP Inc, dat zijn verkoop met 13,4 procent tot 11,7 miljoen eenheden zag terugvallen. Het marktaandeel van HP Inc daalde van 23,3 procent naar 21,8 procent. Dell staat met een verkoop van 10.496 eenheden – een stijging met 1,1 procent – op een derde plaats. Het bedrijf zag zijn marktaandeel van 17,8 procent naar 19,6 procent aangroeien.
Apple
De grootste terugval werd opgetekend bij Apple, dat met een verkoop van bijna 3,22 miljoen eenheden op een vierde plaats eindigde. Tegenover het eerste kwartaal van vorig jaar kende de computerverkoop van Apple een achteruitgang met 21 procent. Het wereldwijde marktaandeel van het bedrijf kromp van 7 procent naar 6 procent.
De Taiwanese onderneming Acer rondt met een verkoop van bijna 3,13 miljoen exemplaren – een daling met 12,6 procent – de top vijf af. Het marktaandeel van Acer kromp van 6,1 procent naar 5,8 procent.
‘De toenemende focus op thuiswerk heeft een positieve impact gehad op de vraag naar computers,’ benadrukt Rushabh Doshi, onderzoeksdirecteur van Canalys. ‘Maar de aanvoer werd geconfronteerd met een aantal flessenhalzen, waardoor die groeiende vraag zich niet in de kwartaalresultaten kon manifesteren.’
‘Men mag echter verwachten dat de barrières in de bevoorrading relatief snel kunnen worden opgelost. Maar tegelijkertijd zal ook de vraag afnemen. Steeds meer huishoudens hebben immers hun arsenaal voor thuiswerk inmiddels geconfigureerd. Vanuit het bedrijfsleven moet bovendien voorlopig geen nieuwe opstoot in de vraag worden verwacht.’