Ondanks dalende inflatie betalen we tot bijna 30 procent meer in de supermarkt dan twee jaar geleden

Ondanks dalende inflatie betalen we tot bijna 30 procent meer in de supermarkt dan twee jaar geleden
Kassa – Milan Jaros/Bloomberg via Getty Images

De inflatie verliest aan kracht. In ons land ligt dat cijfer zelfs onder de doelstelling van de Europese Centrale Bank (ECB), zijnde 2 procent. Toch merken we daar bitter weinig van wanneer we de winkel bezoeken. Uit de prijsvergelijker van de consumentenorganisatie Testaankoop blijkt dat de supermarktprijzen in december gemiddeld 8,1 procent hoger lagen dan een jaar eerder.

Waarom is dit belangrijk?

Testaankoop analyseert de prijzen van meer dan 3.000 voedingsmiddelen, huishoudelijke en persoonlijke hygiëneproducten in 7 supermarktketens om na te gaan hoe hoog de inflatie is in de supermarkten is. Net zoals de voorgaande maanden lag dat cijfer in december hoger dan het officiële inflatiecijfer van het Belgische statistiekbureau Statbel. De overheidsinstantie houdt weliswaar met meer zaken rekening dan de prijsevolutie in de supermarkten.

In het nieuws: Volgens de maandelijkse vergelijking van Testaankoop is de inflatie in de supermarkten gedaald van 9,4 procent in november naar 8,1 procent afgelopen maand.

  • De consumentenorganisatie spreekt van een duidelijke verbetering in vergelijking met een jaar geleden. Toen waren de supermarktprijzen met gemiddeld 20 procent gestegen (op jaarbasis).
  • Ondanks de afzwakking van de supermarktinflatie is er weinig reden tot juichen. In vergelijking met december 2021 is er sprake van een prijsstijging met gemiddeld 29 procent.

Ter vergelijking: Volgens Statbel bedroeg de Belgische inflatie afgelopen maand 1,35 procent (op jaarbasis).

  • Dat lager cijfer hebben we voornamelijk te danken aan de dalende energieprijzen. Die zijn vorige maand met 26,46 procent afgenomen tegenover december 2022.

Fors duurdere groenten

Details: Voor deze producten betalen we fors meer dan een jaar geleden.

  • Groenten zijn 20 procent duurder. Die toename is voornamelijk te wijten aan hogere prijzen voor uien (+46%), wortelen (+28%) en aardappelen (+21%). Voeding voor dieren is met gemiddeld 16 procent gestegen.
  • De prijzen van diepvriesproducten zijn gemiddeld met 10 procent gestegen, vooral door vissticks (+18%).
  • Kruidenierswaren zijn gemiddeld 9 procent duurder geworden. Voor ketchup moeten we bijvoorbeeld 31 procent meer betalen dan een jaar geleden. Het prijskaartje van mosterd is met 26 procent de hoogte ingeschoten.
  • De prijs van zuivelproducten is over het algemeen met 5 procent gestegen, maar kazen zijn gemiddeld 8 procent duurder. Mozzarella (+15 procent) is de koploper in deze categorie.
  • Schoonmaakproducten zijn ook duurder, met een opmerkelijke stijging van 24 procent voor multifunctionele schoonmaakmiddelen.

Sprake van graaiflatie?

Opgemerkt: De prijsstijgingen in de supermarkt springen in het oog omdat de grondstofprijzen net dalen. “Over het algemeen zien we een daling van de prijzen van basisproducten op de internationale markten”, aldus Testaankoop.

  • De consumentenorganisatie haalt de olieproducten aan als voorbeeld. “Sinds maart 2022 zijn de prijzen voor plantaardige olie bijvoorbeeld met 51 procent gedaald. Maar paradoxaal genoeg is frituurolie in onze winkels gemiddeld 37 procent duurder geworden”, klinkt het.
  • Testaankoop heeft het al meermaals gehad over graaiflatie. Dat begrip duidt op het fenomeen dat sommige ondernemingen de stijgingen van hun grondstoffen- en personeelskosten met een te grote gretigheid doorrekenen aan de consument. Vraag is of dat wel degelijk zo is. Uit eerder onderzoek van de Nationale Bank bleek dat veel bedrijven de initiële kostenschok probeerden op te vangen door zich tevreden te stellen met lagere winstmarges.
    • Een rapport van het Prijzenobservatorium dat minister van Economie Pierre-Yves Dermagne (PS) eerder dit jaar bestelde, toont dan weer aan dat voeding en niet-alcoholische dranken in Belgische winkels minder duur zijn geworden dan in onze buurlanden. Tussen 2016 en 2022 ging het om een stijging met 15,3 procent in ons land, tegenover een prijstoename met 16,3 procent in Frankrijk en 21,2 procent in Nederland. In Duitsland zijn die prijzen zelfs met 26,4 procent gestegen.
    • Vooral huismerken, witte producten en groenten, fruit en vlees zijn goedkoper. Merkproducten daarentegen blijven duurder.
Meer premium artikelen
Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.