Bestellingen schepen op methanol op recordniveau

In de maritieme wereld kan een duidelijk groeiende belangstelling worden opgemerkt in methanol als brandstof. De bestellingen voor dit type schepen hebben tijdens de maand een absoluut record laten optekenen. Dat blijkt uit een rapport van maritiem consulent DNV Holding. Tegelijkertijd kon ook een toenemende interesse in aardgas worden opgetekend.

“Er kon tijdens de maand februari een opmerkelijke toename in bestellingen voor schepen met alternatieve brandstoffen worden opgemerkt”, betoogt Martin Wold, analist bij DNV Holding. Het voorbije jaar werd weliswaar een vertraging in het totale aantal orders voor nieuwe schepen opgemerkt, maar bij alternatieve brandstoffen bleef het niveau van het jaar voordien gehandhaafd.

Containerschepen

De consulent merkt daarbij op dat vorig jaar in totaal 222 orders voor schepen op aardgas werden geregistreerd. Daarmee vertegenwoordigde aardgas 81 procent van alle orders die op alternatieve brandstoffen betrekking hadden. Methanol volgde met 35 orders op de tweede plaats.

Tijdens de maand februari van dit jaar bleek bij de rederijen echter methanol de grootste belangstelling weg te dragen. Daarbij wordt in het rapport gewag gemaakt van tweeëntwintig orders voor de bouw van schepen die door dit type brandstof worden aangedreven.

Het aantal lopende orders voor deze categorie schepen is daardoor tot 106 eenheden opgelopen. Er zijn momenteel ook al vijfentwintig schepen op methanol in dienst, waaronder tweeëntwintig exemplaren voor het transport van olie en scheikundige producten. Bij de orders blijken containerschepen met 68 eenheden het grootste deel van de activiteit te vertegenwoordigen.

In februari plaatste Hyundai Merchant Marine (HMM) een bestelling van negen containerschepen die door methanol moeten worden aangedreven. Korea Shipbuilding & Offshore Engineering ontving tegelijkertijd van de Franse rederij CMA CGM een order voor twaalf containerschepen die op dezelfde brandstof beroep doen.

Naast methanol bleek bij rederijen ook nog een sterke interesse in vloeibaar gas. Er werden in die categorie tijdens de maand februari tien bestellingen geplaatst. In totaal werden bij scheepsbouwers wereldwijd al 886 schepen op aardgas besteld. Daarvan zijn momenteel al 368 eenheden in dienst.

De bestellingen voor schepen op aardgas hebben vooral betrekking op containerschepen. Daar werden 189 orders geteld, terwijl al 45 schepen in dienst zijn. Autoschepen volgen op de tweede plaats met 118 bestellingen elf eenheden in dienst.

Kostenvoordelen

Het rapport merkt nog op dat de volgende vijf jaar 81 schepen op methanol zullen worden opgeleverd. “Het momentum voor methanol blijft groeien”, stipt Wold aan. “Recent kondigde Norwegian Cruise Line aan het ontwerp te zullen herzien van twee schepen die bij Fincantieri zijn besteld en die geschikt zullen worden gemaakt om de vaartuigen geschikt te maken voor methanol.”

“Methanol heeft zich vorig jaar als een veelbelovend alternatief voor traditionele scheepsbrandstof opgeworpen”, beklemtoont Wold nog. “Methanol biedt immers aanzienlijke kostenvoordelen, terwijl het voor de scheepsbouwers ook relatief gemakkelijk is om methanolsystemen te installeren. Ook de motorfabrikanten tonen een groeiende belangstelling.”

Wold waarschuwt wel dat bekommernissen over de bevoorrading en de schaalbaarheid van duurzame methanol op korte termijn de belangrijkste knelpunten zouden kunnen zijn die de verdere introductie van de brandstof zouden kunnen afremmen.

Tegelijkertijd beklemtoont de analist dat vloeibaar aardgas op korte termijn de belangrijkste optie voor alternatieve brandstoffen in de scheepvaart blijft. Volgens de huidige orderboeken zullen de volgende vijf jaar meer dan vijfhonderd schepen op vloeibaar aardgas worden opgeleverd. Op dat ogenblik zal de vloot van deze categorie schepen uit 886 vaartuigen bestaan.

Wold werpt op dat ongeveer een vijfde van de orders voor nieuwe schepen dit jaar betrekking heeft op alternatieve brandstoffen. Vorig jaar was daarbij sprake van bijna 15 procent. “Toch wordt op dit ogenblik amper 0,5 procent van de wereldwijde vloot door alternatieve brandstoffen aangedreven”, stipt hij aan. “Over vijf jaar zal de wereldwijde vloot echter al meer dan 1.100 schepen op alternatieve brandstoffen tellen.”