Berlijn verbiedt lachende vrouwen op reclameborden

In de Berlijnse wijk Charlottenburg wordt een verbod ingevoerd op reclameborden waar vrouwen als seksuele objecten of als zwakke, hysterische of domme wezens zouden worden voorgesteld.

De operatie vormt een onderdeel van de strijd tegen seksistische reclame die het stadsbestuur van Berlijn wil voeren. Het stadsbestuur – gevormd door de Sozialdemokratische Partei Deutschlands (SPD), Die Linke en Die Grünen – heeft een comité samengesteld dat over de ethische kwaliteiten van de reclame zal moeten waken. Tegenstanders werpen echter op dat de maatregel vooral als politieke propaganda voor het huidige stadsbestuur wordt gebruikt. Veertien jaar geleden omschreef Klaus Wowereit, de sociaaldemocratische burgemeester van Berlijn, de Duitse metropool weliswaar als een arme, maar tegelijkertijd sexy stad. Dat imago proberen zijn opvolgers echter af werpen, waarbij gepoogd wordt Berlijn te omschrijven als een open en tolerante stad met respect voor individuele rechten.

Taliban

De nieuwe regelgeving in Charlottenburg bepaalt ook dat vrouwen in de reclame ook niet als naïeve wezens, volledig overweldigd door de eigen emoties, mogen worden afgebeeld. Ook een vrouwelijke glimlach zonder een duidelijke reden zal niet langer worden getolereerd. Een aantal andere stadswijken hebben eveneens een verbod op seksistische reclame ingevoerd, zonder echter verdere details te vermelden. De Christlich Demokratische Union (CDU) heeft zich tegen de richtlijnen verzet. Daar wordt opgemerkt dat de politiek geen recht heeft om zich met de vrije markt te bemoeien. Ook Harald Martenstein, columnist bij Der Tagesspiegel, werpt zich als een tegenstander op:

“Reclame die wordt gebruikt om politieke ideeën te propageren, kon tot nu toe alleen in Noord-Korea worden gevonden. Het verbod op een ongepast beeld van het lichaam zou anderzijds eveneens eerder in een manifest van de Taliban worden verwacht.” (mah)

Meer
Markten
Mijn Volglijst
Markten
BEL20