Verscheidene signalen wijzen erop dat de discountketen Mere, het Russische antwoord op Aldi en Lidl, een lancering in België voorbereidt. Het bedrijf heeft zijn intrede op de Franse en Britse markt al in gang gestoken.
Is er een nieuwe prijsvechter op komst in het Belgische supermarktlandschap? Officieel is het nog niet, maar op de website Merebelgium.com stond dinsdag te lezen dat de Russische supermarktketen Mere dit jaar 10 winkels wil openen in België. De website, bestemd voor leveranciers en mogelijke winkeluitbaters, is voorlopig alleen in het Russisch en het Engels raadpleegbaar, maar er lijkt een Franstalige en een Nederlandstalige versie in de maak.
Mere is een winkelformule die behoort tot de Russische retailgroep Svetofor en is sinds 2017 actief in Europa. Eerst in landen uit de invloedssfeer van de voormalige Sovjetunie, zoals Roemenië, Polen en Litouwen, en sinds 2019 ook in discountersland Duitsland, de heimat van Aldi en Lidl.
Recentelijk is de Russische keten een veroveringstocht in het Verenigd Koninkrijk en West-Europa gestart. Mere kan rekenen op stevige ruggensteun. Het moedermerk Svetofor telt in Rusland ruim 1.500 winkels en is ook actief in China, Kazakhstan, Oekraïne en Wit-Rusland.
’10 tot 20 procent goedkoper’
De winkels van Mere hebben veel weg van een magazijn, door de vele palletten met rudimentair opgestapelde voedingsproducten, die vaak afkomstig zijn van weinig bekende leveranciers of van bulkaankopen bij een producent in moeilijkheden. Maar door zijn extreme discountersaanpak zegt Mere wel steevast 10 tot 20 procent goedkoper te zijn dan de lokale concurrentie.
Volgens Merebelgium.com is Mere van plan ‘zich ritmisch op de markt te ontwikkelen volgens de vragen en noden van de klanten.’ De jonge Belgische vennootschap Lightkommerz, die afgelopen oktober in de buurt van de Brusselse Louizalaan opgericht werd, is wellicht de spil in de Belgische ambities. Het bedrijf is volgens de oprichtingsakte actief in de klein- en groothandel van onder meer voeding, elektro en drank én in de exploitatie van supermarkten.
Lightkommerz lanceerde vorige week via Franstalige jobsites de zoektocht naar een category manager, zeg maar een aankoper die voor een bepaalde productcategorie moet uitmaken wat aanslaat in de winkelrekken en wat niet.
Ook in Frankrijk
Blijven de Belgische plannen van Mere voorlopig nog wat ondergronds, dan worden de ambities elders in West-Europa concreet. Het Franse nieuwsmedium Capital.fr meldt dat Mere in de komende maanden drie winkels in Frankrijk wil openen. De Franse website van Mere geeft geen cijfers, maar spreekt van toekomstige winkels in de regio’s Auvergne-Rhône-Alpes en Hauts-de-France.
Begin dit jaar landde de discounter in Spanje – met binnenkort een vierde winkel – en volgens de eigen website worden ook de activiteiten in het Verenigd Koninkrijk (met twee bevestigde winkels), Italië en Oostenrijk opgestart.