Belgische pakjesbezorgers krijgen eerlijk betaald en moeten rusten na negen uur achter het stuur

Er ligt een voorontwerp van een wet klaar dat sociale wantoestanden bij Belgische pakjesbedrijven moet tegengaan. In de eerste plaats zullen (zelfstandige) koeriers straks een wettelijke minimumvergoeding ontvangen.

Bevoegd minister Petra De Sutter kan nog geen exact bedrag geven. Er zal gekeken worden naar het loon van werknemers uit het paritair comité wegvervoer voor derden. Daarnaast zullen zelfstandige koeriers niet meer zelf moeten opdraaien voor kosten om wettelijk in orde te zijn en te kunnen rijden. Dat kan gaan van verzekeringen tot belastingen.

Naar het voorbeeld van vrachtwagenchauffeurs zullen koeriers maximaal 9 uur per dag pakjes aan de deur mogen bezorgen. In totaal gaat het om maximaal 56 uur per week achter het stuur of 90 uur per twee weken.

Pakjesbedrijven kunnen beboet worden als hun onderaannemers hun koeriers te weinig betalen of te lang laten rijden. Die boete kan oplopen naar 5 procent van hun omzet. Er komt ook meer transparantie.

Handelskoepel Comeos is er niet blij mee. ‘Als deze nieuwe wetgeving alleen van toepassing is op Belgische vennootschappen dreig je de vele buitenlandse spelers ongemoeid te laten. Dat is toch een probleem’, reageert Klaas Soens, hoofd van het sociaal departement, bij De Morgen.

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.