In België haalden de digitale reclamebestedingen het voorbije jaar een niveau van 946 miljoen euro. Dat betekende een stijging met 6,2 procent tegenover het jaar voordien.
Dat blijkt uit een rapport van het Interactive Advertising Bureau Europe en het bureau IHS Markit. Weliswaar bezorgen deze bestedingen België een plaats in de Europese top tien, maar toch begint de Belgische markt duidelijke tekenen van saturatie te vertonen. De groei op de Belgische markt ligt immers gevoelig lager dan het Europees gemiddelde, waar vorig jaar nog een stijging met 12 procent kon worden gemeld. Alleen Finland en Noorwegen kennen een minder sterke groei dan België.
Banners
Er kunnen volgens waarnemers verschillende redenen worden aangegeven voor de dreigende saturatie op de Belgische online reclamemarkt. Onder meer wordt gewezen op de beperkte omvang van de Belgische markt, waardoor de adverteerders onvoldoende middelen ter beschikking zouden hebben om maximale resultaten te bereiken. Tevens wordt gewezen op de negatieve impact van adblockers en fraude. Bovendien zouden sommige partijen er baat bij hebben een rem te zetten op de groei van de online reclame, die immers een bedreiging voor de traditionele inkomstenbronnen zou kunnen vormen. Banners vormen op de Belgische markt met een budget van 508 miljoen euro de meest populaire online reclamesector, gevolgd door de kleine annonces (273 miljoen euro) en betaalde zoekopdrachten (165 miljoen euro). Kleine annonces en zoekopdrachten zijn in België minder ontwikkeld dan op Europees niveau. De digitale sector vertegenwoordigde het voorbije jaar 27 procent van de Belgische reclamewereld. Televisie blijft met een aandeel van 33 procent marktleider. Op de derde plaats staat de krantenreclame met 14 procent, gevolgd door radio (12), affiche (6 procent), magazines (6 procent), huis-aan-huis (2 procent) en bioscoop (1 procent). De totale Europese online reclamemarkt realiseerde vorig jaar een omzet van 41,9 miljard euro. Betaalde zoekopdrachten hebben op de Europese markt een aandeel van 46 procent, gevolgd door banners (38 procent) en kleine annonces (16 procent).