Key takeaways
- Volgens het World Economic Forum staat België op de 61e plaats van 119 landen voor de kwaliteit van wegen.
- Meer dan zes op de tien inwoners van Namen en Brussel geloven dat slechte wegen voor gevaarlijke situaties zorgen, terwijl de helft van de inwoners van Antwerpen deze mening deelt.
- Ondanks de bezorgdheid vindt iets meer dan de helft van de inwoners dat de overheid voldoende inspanningen levert om de verkeersveiligheid te verbeteren.
De kwaliteit van de wegen in België is aanzienlijk verslechterd. Volgens de laatste rangschikking van het World Economic Forum (WEF) staat België op de 61e plaats van de 119 landen voor de kwaliteit van de wegen, een scherpe daling ten opzichte van de 21e plaats drie jaar geleden. Deze neerwaartse trend is voelbaar voor de Belgen zelf. Meer dan zes op de tien inwoners van Namen en Brussel zijn van mening dat de slechte staat van de wegen voor gevaarlijke situaties zorgt, terwijl de helft van de inwoners van Antwerpen deze mening deelt. Deze bevindingen komen uit de jaarlijkse Urban Road Safety Index van Cyclomedia, een toonaangevende leverancier van mobiele kaartsystemen.
Ondanks deze bezorgdheid vindt iets meer dan de helft van de inwoners van deze drie steden dat de overheid voldoende inspanningen levert om de verkeersveiligheid te verbeteren. België staat al lang bekend om zijn minder dan ideale wegen, maar recente gegevens suggereren een nieuw dieptepunt. Uit een studie van het WEF blijkt dat België aanzienlijk is gekelderd op de ranglijst.
Beleving van verkeersveiligheid
De perceptie van verkeersveiligheid onder Belgen verschilt van stad tot stad. In Brussel is 37 procent van de inwoners bang om de weg op te gaan vanwege het risico op ongevallen, terwijl dit in Antwerpen 31 procent is en in Namen 20 procent. Deze angst komt grotendeels voort uit de slechte staat van de wegen. Zowel in Brussel als in Namen is respectievelijk 63 procent en 64 procent van de inwoners van mening dat slechte wegen bijdragen tot gevaarlijke situaties. In Antwerpen wordt deze bezorgdheid gedeeld door 51 procent van de bevolking.
Ondanks deze bezorgdheid is een meerderheid van de Belgen tevreden over de inspanningen van de lokale autoriteiten om de verkeersveiligheid te verbeteren. In Brussel keurt 59 procent van de respondenten de initiatieven van hun administratie goed, tegenover 55 procent in Antwerpen en 52 procent in Namen. Minder dan de helft van de inwoners in deze steden is echter van mening dat deze inspanningen vooral ten goede komen aan automobilisten, ten koste van andere weggebruikers. In Namen is 47 procent deze mening toegedaan, in Brussel 45 procent en in Antwerpen 40 procent.
Prioriteiten voor verbetering
Burgers in elke stad geven verschillende prioriteiten aan verbeteringen. In Antwerpen zijn de inwoners voorstander van een betere scheiding tussen de verschillende soorten wegen (60 procent), betere fietspaden (47 procent) en duidelijkere kruispunten (35 procent). Inwoners van Namen geven een vergelijkbare prioriteit aan scheiding van wegen (49 procent) en fietspaden (39 procent), gevolgd door betere wegmarkeringen (37 procent). Brusselaars daarentegen vragen een betere scheiding van de wegen (55 procent), meer openbare verlichting (30 procent) en een betere wegmarkering (29 procent).
Veiligheid van bruggen
De veiligheid van bruggen is ook een belangrijke zorg voor de Belgen. In Brussel maakt 35 procent van de inwoners zich regelmatig zorgen over de mogelijke instorting van bruggen of viaducten. Dit cijfer daalt tot 23 procent in Antwerpen en 22 procent in Namen. Deze bezorgdheid is niet ongegrond, aangezien één op de drie bruggen in Vlaanderen in een slechte tot zeer slechte staat verkeert. Bovendien werd meer dan de helft van deze bruggen gebouwd voor de jaren 1970, volgens een analyse van het departement Mobiliteit en Openbare Werken. Dit jaar startte de Vlaamse overheid met omvangrijke renovatieprojecten op 41 sites, waaronder de bouw van zestien nieuwe bruggen en zeven tunnels.
Inzichten van experts
“Belgische steden staan voor grote uitdagingen op het gebied van verkeersveiligheid, grotendeels als gevolg van de verouderende infrastructuur,” zegt Bas Brinkman, Global Director of Marketing bij Cyclomedia. “Cyclomedia levert nauwkeurige gegevens over de staat van wegen, bruggen, viaducten en tunnels, waardoor steden snel kunnen handelen om de risico’s voor hun burgers te beperken. Deze informatie stelt stedelijke autoriteiten in staat om gerichte verbeteringen door te voeren en plannen te maken voor de lange termijn, zodat hun infrastructuur klaar is voor de toekomst.”
Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!