Belgische consumenten: kortingsaanbiedingen stimuleren impulsaankopen


Key takeaways

  • 43 procent van de Belgische consumenten doet impulsaankopen als gevolg van kortingen en aantrekkelijke aanbiedingen.
  • Een derde (28 procent) van de respondenten verkiest weloverwogen, onderzochte aankopen boven impulsaankopen.
  • 20 procent van de consumenten geeft toe meer spontane online aankopen te doen in vergelijking met fysieke winkels.

Drieënveertig procent van de Belgische consumenten geeft toe dat ze tot impulsaankopen worden verleid door kortingen en aantrekkelijke aanbiedingen, zoals “koop er twee gratis” of gratis artikelen bij een minimumaankoop. Deze bevinding komt voort uit onderzoek dat Lightspeed Commerce Inc., een platform voor betalingsverwerking, uitvoerde bij duizend consumenten in België.

Ondanks de aantrekkingskracht van de Black Friday uitverkoop, zijn niet alle consumenten gevoelig voor deze tijdelijke promoties. Bijna een derde (28 procent) van de respondenten gaf aan de voorkeur te geven aan weloverwogen, onderzochte aankopen boven impulsaankopen.

Winkelgewoonten en lokkertjes

De plaatsing van producten kan ook van invloed zijn op aankoopbeslissingen. Vijftien procent van de respondenten is eerder geneigd om extra artikelen aan hun winkelwagentje toe te voegen als deze bij de kassa worden weergegeven, zelfs als ze in eerste instantie niet nodig zijn. Gamification bij online winkelen speelt ook een belangrijke rol. Het toevoegen van spelachtige elementen, zoals spin-de-wiel-spelletjes of beloningen voor het uitnodigen van vrienden (in ruil voor kortingscodes of extra tegoed), beïnvloedt 13 procent van de consumenten om sneller aankopen te doen.

Bovendien geeft meer dan 20 procent van de respondenten toe meer spontane online aankopen te doen in vergelijking met fysieke winkels. De maandelijkse uitgaven aan impulsaankopen lopen sterk uiteen: 33 procent geeft tussen de 51 euro en 200 euro uit, exclusief eten en drinken; 21 procent geeft tussen de 26 euro en 50 euro uit; en 24 procent geeft tussen de 1 euro en 25 euro uit. Slechts 9 procent zegt nooit impulsieve aankopen te doen, terwijl 17 procent aangeeft zich schuldig te voelen na een ongeplande aankoop.

Inzichten en aanbevelingen voor de industrie

Ewout van Rossum, Regional Retail Director Benelux bij Lightspeed, benadrukt de gevoeligheid van consumenten voor kortingen en de veranderende trends in de detailhandel. Hij benadrukt dat retailers effectief gebruik kunnen maken van de Black Friday-periode door marketingstrategieën te implementeren die zijn afgestemd op de voorkeuren van de klant. Gepersonaliseerde aanbiedingen vergroten de klantloyaliteit en creëren een gevoel van waarde, waardoor langetermijnrelaties worden bevorderd zonder impulsieve uitgaven aan te moedigen.

Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.