België stuurt, na lang dralen, toch pantservoertuigen naar Oekraïne. De Leopard 1-tanks volgen voorlopig nog niet.
De essentie België stuurt een nieuw steunpakket naar Oekraïne. Het gaat om het grootste pakket tot nu toe, ter waarde van 90 miljoen euro. Dat maakte premier Alexander De Croo (Open Vld) zelf bekend op een persconferentie.
- In dat pakket zitten onder meer RGW-90- en M72 LAW-antitankraketten, en een vijftiental AMRAAM-lucht-luchtraketten, raketten die vanuit gevechtsvliegtuigen worden afgevuurd op andere vliegende projectielen. De levering van deze raketten werd zondag al door stafchef Michel Hofman aangehaald in De Zevende Dag. Op de persconferentie gaf minister van Defensie Ludivine Dedonder (PS) weinig details over het geleverde materieel, maar ze verkondigde wel dat mitrailleurs, granaten en munitie werden aangekocht bij de Belgische wapenindustrie, om meteen te leveren. Nieuw is echter de levering van 80 Iveco Lynx-pantservoertuigen en 150 Volvo N10-vrachtwagens, zoals HLN schrijft, al werd dit aantal niet bevestigd door de minister.
- De levering van die voertuigen doet wel wat stof opwaaien: de Lynx’en kwamen eerder al negatief in het nieuws, toen bleek dat, na het aanbrengen van een zwaardere bepantsering de chassis begonnen door te scheuren. De 38 voertuigen die in augustus worden geleverd, moeten eerst de Iveco-fabriek in Italië passeren voor extra onderhoud.
- Ook de Volvo N10’s zijn niet onbesproken: in 2021 werd besloten de trucks uit te faseren, omdat “ze geen of onvoldoende bescherming aan de bemanning. Daarom zijn ze niet langer geschikt voor gebruik in de conflictgebieden waar onze Belgische militairen worden ingezet”, zo stond toen in een persbericht. Dedonder gaf aan dat alle voertuigen worden gecheckt op problemen, en ze verzekerde dat elk geleverd voertuig operationeel zou zijn. De toestellen zouden overigens de komende maanden toch worden uitgefaseerd, en vervangen door nieuw materiaal.
Onderliggend: De Leopard 1-tanks bij OIP trekken naar de tv-studio’s en nieuwsredacties, maar nog niet naar het front.
- Groot leek de verbazing, toen stafchef Hofman in De Zevende Dag sprak over de aanwezigheid van Belgische tanks in de loodsen van een privébedrijf in ons land. Dit keer was het aan minister Dedonder, die in Terzake de relaties met OIP verduidelijkte. Daarbij zingt ze opnieuw hetzelfde deuntje: “De voorstellen die we tot nog toe hebben gekregen zijn extreem duur. Ze vragen tot 500.000 euro voor een tank die we verkochten aan 15.000 euro. En ze zijn nog altijd in dezelfde slechte staat als toen.”
- OIP-CEO Freddy Versluys, die een cameraploeg van VRT NWS rondleidde in de loodsen van zijn bedrijf in Doornik, waar 400 pantservoertuigen op stock staan, nuanceerde die prijs: Nieuwe rupsbanden? 120.000 euro. De motor laten nakijken? 185.000 euro. Nieuwe schokdempers? 36.000 euro. Vuurleidingssysteem? 500.000 euro. Wat wil je, wil je ze voor niets meegeven?”
- Denis Ducarme, Kamerlid voor MR en defensiespecialist van zijn partij, roept Dedonder nu op de tanks te kopen en te versturen, ongeacht de kostprijs.”Het moet gedaan zijn met vast te houden aan niet-letale hulp aan Oekraïne, oorlog voeren met verbanden en hopen dat dat volstaan. Het is tijd dat België een stapje verder gaat, met tanks en pantservoertuigen”, zo wordt hij geciteerd in Le Vif.