Key takeaways
- Het gebruik van cash blijft dalen in België, digitale betalingen worden steeds populairder.
- Slechts 15 procent van de Belgen geeft de voorkeur aan cash als betaalmiddel en behoort daarmee tot de landen met het laagste cashgebruik in Europa.
- Ondanks deze structurele daling blijft de banksector zich inzetten om de toegang tot contant geld te garanderen en heeft ze maatregelen genomen zoals een nieuw netwerk van geldautomaten en een nieuwe website om de klantenervaring te verbeteren.
Het gebruik van contant geld blijft in heel Europa afnemen en digitale betalingen worden steeds populairder. Deze trend is ook duidelijk in België, waar een onlangs gepubliceerd onderzoek van de Europese Centrale Bank (ECB) de afnemende afhankelijkheid van fysieke valuta bevestigt. Ondanks deze verschuiving in het consumentengedrag blijft de banksector zich inzetten om alle burgers toegang te geven tot contant geld, deels via een aangepast netwerk van geldautomaten. Dit meldt Febelfin.
Digitale betalingen zijn nu diep verankerd in het dagelijkse leven van de meeste Belgen. Net als in andere Europese landen maken burgers steeds meer gebruik van digitale betaalmiddelen, terwijl ze minder vaak contant geld gebruiken. Hoewel er nog steeds een fundamentele behoefte bestaat aan contant geld als betaalmiddel, blijft het gebruik ervan in België afnemen. Uit het onderzoek van de ECB naar betaalgedrag blijkt dat het gebruik van contant geld is gedaald tot 39 procent.
België bij de landen met het laagste cashgebruik
België behoort samen met Nederland (22 procent), Finland (27 procent) en Luxemburg (37 procent) tot de Europese landen met het laagste gebruik van contant geld. In 2022 was dit 45 procent en drie jaar eerder 57 procent. Slechts 15 procent van de Belgen geeft de voorkeur aan contant geld als betaalmiddel, nog zo’n laag cijfer in Europa.
De inzet van de banksector voor de toegang tot contanten
In tegenstelling tot de vorige studie, waar het cijfer voor België bijna 20 procent bedroeg, wat wijst op een groeiende voorkeur voor digitale betalingen bij alledaagse transacties. Ondanks deze structurele daling in het gebruik van contant geld, blijft de banksector zich inzetten om de toegang tot contant geld in België te garanderen.
Deze toewijding blijkt uit een protocol dat samen met de overheid is opgesteld om de toegankelijkheid en beschikbaarheid van geldautomaten te garanderen. Een positief teken is de geleidelijke verbetering van de tevredenheid van Belgische klanten over de beschikbaarheid van geldautomaten in vergelijking met twee jaar geleden. De ontevredenheid blijft echter relatief hoog in vergelijking met andere Europese landen, een punt van zorg dat de sector erkent.
Invoering van nieuw netwerk van geldautomaten
Belfius, BNP Paribas Fortis, ING en KBC/CBC zijn gestart met een nieuw geldautomatennetwerk, bekend als CASH-points, ter vervanging van de bestaande geldautomaten in bankkantoren. Andere banken kozen ervoor om hun geldautomaten onder hun eigen merknaam te blijven aanbieden binnen hun kantoren. Deze verandering vereist een aanpassing voor veel klanten, maar draagt bij aan een betere geografische spreiding van geldautomaten over België.
Geoptimaliseerde klantervaring via nieuwe website
Om consumenten verder te helpen bij het vinden van geldautomaten, werd vorig jaar een nieuwe website gelanceerd, ikzoekeengeldautomaat.be. Via deze site kunnen gebruikers snel en gemakkelijk een geldautomaat in de buurt vinden, met extra details zoals stortingsmogelijkheden en toegankelijkheid voor rolstoelgebruikers.
Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!