Een Belgisch huishouden spendeerde vorig jaar gemiddeld een derde van zijn budget aan zijn woning. Dat leert het tweejaarlijkse huishoudbudgetonderzoek van het Belgische statistiekbureau Statbel ons.
Key takeaways
- Belgische gezinnen spendeerden in 2024 gemiddeld 30,6 procent van hun budget aan de woning.
- Er zijn wel enkele opmerkelijke regionale verschillen. Waalse gezinnen geven bijvoorbeeld meer geld uit aan transport (13,1% tegenover 11,5% in Vlaanderen en 9% in Brussel).
- Het rapport van Statbel toont ook aan dat het bezit van een vaste telefoon blijft dalen sinds 2014: slechts 36 procent van de Belgische huishoudens bezat er in 2024 minstens een, tegenover 69 procent in 2014.
In het nieuws: Niets neemt zo’n grote hap uit het gezinsbudget als een dak boven het hoofd.
- Volgens de gegevens van Statbel ging vorig jaar maar liefst 30,6 procent van het gezinsbudget naar de woning. Dat cijfer ligt in lijn met 2022 (30,7 procent).
- Voorts spendeerden gezinnen ook heel wat geld aan voeding en non-alcoholische dranken (14% van het budget) en transport (11,7%). Slechts 1,7 procent van het gezinsbudget werd gebruikt om alcoholische dranken en tabak te kopen.
Zoom in: Statbel merkt op dat de budgetverdeling van gezinnen zich heeft gestabiliseerd na de coronapandemie en de torenhoge inflatie die daarop volgde (door onder meer de energiecrisis).
- “Na het uitzonderlijke jaar 2020, ligt de structuur van de uitgaven in 2022 en 2024 dichter bij die van 2018. Bepaalde trends worden bevestigd, zoals dalende uitgaven voor kleding en stijgende uitgaven voor vrije tijd en horeca”, klinkt het.
- In 2018 gaven gezinnen nog 4,6 procent van het budget uit aan kleren en schoenen. Dat percentage is vorig jaar gedaald tot 3,7 procent.
- De Belgen spendeerden wel iets meer geld aan cultuur en vrije tijd: 7,9 procent van het budget in 2024, tegenover 7,2 procent in 2018. Statbel voegt eraan toe dat er tussen 2022 en 2024 een forse toename was van geld dat stroomde naar de pakketreizen (+37,3%) en de restaurantsector (+16,9%).
Brusselaars geven meer uit aan hun woning dan Vlamingen en Walen
Details: De gegevens van het Belgische statistiekbureau tonen ook aan dat er regionale verschillen bestaan in de manier waarop hun gezinnen hun budget opstellen.
- Brusselse huishoudens geven verhoudingsgewijs meer uit aan huisvesting dan Waalse en Vlaamse gezinnen: 34,6 procent van het totale budget in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest tegenover 30,5 procent in Wallonië en 29,9 procent in Vlaanderen.
- De gezinnen in Wallonië geven dan weer meer geld uit aan transport (13,1% tegenover 11,5% in Vlaanderen en 9% in Brussel), meer bepaald aan het onderhoud en de reparatie van motorvoertuigen.
- Vlamingen spenderen dan weer iets meer van het gezinsbudget aan meubelen, huishoudtoestellen en onderhoudsproducten: 5,3 procent tegenover 4,8 procent in Wallonië en 4,2 procent in Brussel.
Minder vaste telefoons en meer airconditioningsystemen
Ook dit: Statbel peilde voor dit onderzoek ook naar het bezit van duurzame goederen en dieren.
- Uit die bevraging blijkt dat het bezit van een vaste telefoon blijft dalen sinds 2014: slechts 36 procent van de Belgische huishoudens bezat er in 2024 minstens een, tegenover 69 procent in 2014.
- Meer en meer Belgen kopen geïntegreerde airconditioningsystemen. Een op de tien gezinnen was vorig jaar eigenaar van zo’n systeem tegenover 3 procent in 2018.
- “Die trends verschillen volgens de gewesten”, merkt Statbel op; Het bezit van een vaste telefoon blijft hoger in Vlaanderen (40%) dan in Brussel (24%), terwijl geïntegreerde airconditioning meer voorkomt in Vlaanderen (13%) dan in Brussel (4%).
- We hebben nog een opmerkelijk cijfer voor je: slechts 8 procent van de Brusselaars had vorig jaar een hond. In Vlaanderen loopt dat cijfer op tot 20 procent en in Wallonië zelfs tot 28 procent. 21 procent van de Brusselse gezinnen was in 2024 wel een katteneigenaar tegenover 25 procent in Vlaanderen en 35 procent in Wallonië.
Wil je op de hoogte blijven van alles wat er zich afspeelt in de financiële wereld? Niels Saelens, een journalist met een passie voor financiën, volgt alles op de voet op. Via deze link kan je je inschrijven op zijn dagelijkse nieuwsbrief.


