Belgen geven minder uit dan jaar geleden, behalve voor kledij en kinderen

Dat we tijdens de lockdown minder uitgaven dan een jaar geleden hoeft niet te verbazen, maar zelfs in mei, toen de lockdown stap voor stap werd afgebouwd, deden we nog 12 procent minder uitgaven dan in mei 2019. Dat zegt de bank ING België.

ING vergeleek 79 miljoen transacties tussen eind april en eind mei en kwam tot de conclusie dat we nog altijd wat voorzichtiger zijn met onze uitgaven. We geven weliswaar al meer uit dan tijdens de lockdown, die tot een daling van 31 procent leidde, maar toch nog altijd niet zoveel als vorig jaar.

Met drie uitzonderingen: kledij, schoonheidsproducten en alles wat met kinderen te maken heeft. Aan die drie dingen geven we sinds de heropening van winkels op 11 mei 17 procent meer uit dan vorig jaar. Tijdens de lockdown waren de uitgaven daarvoor nog gezakt tot 68 procent. ING benadrukt wel dat een deel daarvan waarschijnlijk een tijdelijke heropleving is omdat mensen aankopen moesten inhalen die ze tijdens de lockdown niet konden doen. Ook uitgaven voor ontspanning stegen met 6 procent.

Supermarkten blijven de grote winnaar van de coronacrisis. Zij zien hun inkomsten stijgen met 20 procent, zowel in de eerste als de tweede fase van de versoepeling. Maar ook e-commerce boomt. Tijdens de lockdown kochten we 85 procent meer aan op grote webwinkels als Bol.com en Zalando en zelfs nadien was dat nog steeds 74 procent (fase 1) en 56 procent (fase 2).

Lees ook: Het einde van cash? Covid-19 heeft onomkeerbare transitie naar digitaal betalen op gang gebracht

Meer