Belegger was nooit eerder meer vergevingsgezind voor verlieslatende bedrijven dan nu

Nooit eerder werden er op de beurs meer verlieslatende bedrijven geïntroduceerd dan vandaag. Dat blijkt uit onderzoek van de universiteit van Florida.

Volgens professor Jay Ritter, die het onderzoek leidde was 83% van de bedrijven die in de eerste negen maanden van 2018 naar de beurs gingen de voorbije 12 maanden verlieslatend. 

Vorige record werd tijdens dotcombubbel opgetekend

Het vorige record werd begin van deze eeuw genoteerd, toen 81% van de bedrijven die naar de beurs trokken geld verloren. Deze periode zou later de geschiedenis ingaan als die van de dotcombubbel, waarbij vele mensen investeerden in internetbedrijven, die sneller verdwenen dan ze zouden bestaan.

De beleggers geven dus – net als in de periode 2000 – 2001 – duidelijk de voorkeur aan jonge bedrijven die snel groeien en hechten minder belang aan winst. Daarbij wordt vooral gekeken naar de groeimogelijkheden en de omvang van de markt die men betreedt.

Deze strategie lijkt ook te werken, want de aandelen van deze verlieslatende bedrijven zijn sinds hun beursintroductie gemiddeld met 36% gestegen. Dat is meer dan de stijging van 32% die hun winstgevende collega’s lieten optekenen. 

Hoe langer bedrijven wachten om naar de beurs te trekken – Uber en Airbnb zijn daarvan goede voorbeelden – hoe groter de interesse in hun beursintroductie wordt. Hoewel het nog nooit winst kon laten optekenen ging het aandeel SurveyMonkey – een platform voor eenvoudig enquêtes – vorige week na zijn beursdebuut ruim 40% hoger. Het bedrijf moest vorig jaar nog een netto verlies van 27 miljoen dollar incasseren.

Dan zijn er de aandelen in het verlieslatende biotechbedrijf Solid Biosciences. Die verdriedubbelden in waarde na de beursintroductie en dat ondanks dat het bedrijf moest toegeven dat een van zijn klinische tests was stopgezet. 

Investeren in verlieslatende bedrijven kan interessant zijn… op de korte termijn

Investeren in verlieslatende bedrijven kan tijdelijk lucratief blijken, maar op de langere termijn wordt dat minder interessant.

Ritter laat opmerken dat 3 jaar na de beursintroductie de winstgevende bedrijven het op de beurs gemiddeld 6% beter doen dan verlieslatende ondernemingen.

Meer