Belasting niet-elektrische bedrijfswagens stijgt lichtjes

Wanneer je een bedrijfswagen ook gebruikt voor privéverplaatsingen of woon-werkverkeer, word je belast op dat voordeel. Het zogenaamde belastbaar voordeel stijgt volgend jaar lichtjes. De impact zal voor veel bestuurders beperkt blijven tot enkele tientallen euro’s.


Key takeaways

  • Werknemers met een bedrijfswagen moeten belastingen op hun voertuig betalen als ze dat gebruiken voor privéverplaatsingen of woon-werkverkeer.
  • De fiscus baseert zich onder meer op de referentie-uitstoot om dat belastbaar voordeel te bepalen.
  • Het belastbaar voordeel voor wie met een Volvo XC40 B3 (benzine, 46.550 euro en een CO2-uitstoot van 146 g/km) rijdt, stijgt in 2026 bijvoorbeeld met 39,9 euro.

Duiding: Als je een bedrijfswagen krijgt, moet je in bepaalde situaties belastingen betalen op het belastbaar voordeel.

  • Dat is het geval wanneer je van de werkgever het voertuig ook mag gebruiken voor privéverplaatsingen of woon-werkverkeer. Dat voordeel wordt niet belast op basis van het werkelijke voordeel, maar via een forfait.
  • Het belastbaar voordeel wordt bepaald aan de hand van een vaste formule, waarbij de cataloguswaarde, het motortype, de CO₂-uitstoot en de leeftijd van de wagen cruciale factoren zijn. De CO2-uitstoot in die formule is gekoppeld aan de jaarlijkse evolutie van de gemiddelde CO2-uitstoot van nieuw ingeschreven wagens, de referentie-uitstoot.
    • De overheid baseert zich daarbij op de gemiddelde uitstoot van alle nieuw ingeschreven wagens tussen 1 oktober van het voorgaande jaar tot 30 september van het lopende jaar.

Stijging belastbaar voordeel bedrijfswagen

In het nieuws: De wijziging van de referentie-uitstoten blijft beperkt tot 1 gram per kilometer. Dat blijkt uit de nieuwe uitstootwaarden die De Tijd opvroeg bij de federale overheidsdienst Financiën.

  • De referentie-uitstoot voor diesels gaat van 59 gram naar 58 gram per kilometer en voor wagens met een benzine-, lpg- of aardgasmotor van 71 gram naar 70 gram.
  • De hr-dienstverlener Acerta becijferde de gevolgen van die aanpassing voor de bestuurders via twee voorbeelden.
    • Wie met een Volvo XC40 B3 rijdt (benzine, 46.550 euro en een CO2-uitstoot van 146 g/km) rijdt, ziet het belastbaar voordeel in 2026 bijvoorbeeld met 39,9 euro stijgen.
    • Heb je een BMW X1 sDrive 18i op je oprit staan (benzine, 40.300 euro en een CO2-uitstoot van 152 g/km), dan bedraagt de stijging 37 euro op jaarbasis.
  • Op het belastbaar voordeel betaalt de werknemer bedrijfsvoorheffing. Afhankelijk van het loon kan het tarief voor de bedrijfsvoorheffing tot 50 procent oplopen. Als het voordeel van alle aard bijvoorbeeld 40 euro per jaar stijgt, betekent dat een extra belasting van 20 euro.

Wat met elektrische bedrijfswagens?

Ook dit: Elektrische bedrijfswagens stoten geen CO2 uit. Hoe wordt het belastbaar voordeel in dat geval berekend?

  • In dat geval hangt dat voordeel af van de cataloguswaarde, de ouderdom en een vaste CO2-coëfficiënt van 4 procent.
  • Het minimale belastbaar voordeel bedroeg dit jaar 1.650 euro. Dat bedrag wordt jaarlijks geïndexeerd. Tegen het einde van dit jaar zullen we weten wat het minimale bedrag voor 2026 is.
  • Ook bestuurders van plug-inhybrides kunnen tegen het minimumvoordeel belast worden.

Wil je op de hoogte blijven van alles wat er zich afspeelt in de financiële wereld? Niels Saelens, een journalist met een passie voor financiën, volgt alles op de voet op. Via deze link kan je je inschrijven op zijn dagelijkse nieuwsbrief.

Wil je toegang krijgen tot alle stukken op BusinessAM en dat voor minder dan 50 euro per jaar? Sluit dan hier een abonnement af!


Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.