Bedrijfsleven slaat op tafel: wetenschap en techniek voor alle leerlingen in middelbaar onderwijs

Via een open brief mengen meer dan dertig CEO’s en prominenten uit de bedrijfswereld zich in het debat over de nieuwe eindtermen voor het secundair onderwijs. Dat schrijft De Tijd.

De open brief werd ondertekend door onder meer Johan Thijs (CEO van grootbank KBC), Piet Vandendriessche (CEO van consultancybedrijf Deloitte), Marc Grynberg (CEO van materiaaltechnologiegroep Umicore) en Thomas Leysen (voorzitter van Umicore en krantenuitgever Mediahuis).

De bedrijfsleiders hekelen het feit dat 91 eindtermen voor de tweede en derde graad van het secundair onderwijs op het laatste moment zijn geschrapt of aangepast. Donderdag geeft de Vlaamse onderwijsraad (VLOR) advies over die minimumdoelen die leerlingen van de overheid moeten halen. Na die consultatie neemt de Vlaamse regering een definitieve beslissing.

Artificiële intelligentie

‘De eindtermen behouden zoals ze principieel door de regering goedgekeurd zijn, zou een historische vergissing zijn’, stelt François Chombar, voorzitster van het STEM-platform en topvrouw van Melexis. Concreet vragen de toplui bijvoorbeeld dat ‘computationeel denken en handelen’ overal aan bod komt. ‘Om digitaal vaardig te zijn, moet je ook weten en begrijpen hoe een computer denkt’, stelt Chombar.

Voorts moeten elektriciteitsleer en nieuwe wiskundige concepten – die cruciaal zijn voor artificiële intelligentie en big data – deel uitmaken van de basisvorming in het middelbaar. Zo niet dreigt de interesse in STEM-onderwijs af te nemen, terwijl ingenieur, technicus en informaticus nu al knelpuntberoepen. ‘De kennis is ongelooflijk belangrijk voor de economie en de samenleving’, stelt Chombar. ‘Als we de boot nu missen, dreigen veel jongeren digibeet te worden.’

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.