Baan voldoet vaak niet aan verwachtingen werknemer

Vele werknemers maken een einde aan hun arbeidscontract omdat de functie niet aan hun verwachtingen voldeed. Dat blijkt uit een studie van consulent ThriveMap, gebaseerd op een enquête bij duizend werknemers in Groot-Brittannië. De respondenten hadden in hun carrière minstens twee verschillende werkgevers gehad. De onderzoekers stelden vast dat onvervulde verwachtingen voor 48 procent van de werknemers een motief vormden om hun ontslag in te dienen.

In de leeftijdsgroep tussen achttien en vierentwintig jaar liep dat cijfer nog hoger op. Daar gaf 73 procent aan een baan te hebben opgezegd omdat de functie niet aan hun verwachtingen bleek te voldoen.

Verantwoordelijkheden

“Er is duidelijk sprake van een kloof tussen de verwachtingen van de werknemers en de realiteit van hun opdracht,” benadrukken de onderzoekers. “Daarbij komen verschillende motieven naar boven. Voor 59 procent van de respondenten bleken de verantwoordelijkheden niet aan hun verwachtingen te beantwoorden.”

“Een teleurstelling over de werkomgeving was voor 42 procent een reden om te vertrekken. Werkuren en ploegendiensten zouden 35 procent hebben aangezet om een andere baan te zoeken.”

Opmerkelijk is daarentegen dat het salaris en andere beloningen daarbij minder belangrijk blijken. Slechts 29 procent van de ondervraagden gaf toe dat zijn salaris of andere beloningen een impact had gehad op zijn beslissing om ontslag te nemen.

“De resultaten van de studie wijzen in ieder geval op aanzienlijk problemen in het wervingsproces,” zegt Chris Platts, chief executive van ThriveMap. “De studie onthult dat bij de werving in veel gevallen de gehanteerde formules niet geschikt is.”

“De recordniveaus aan werkgelegenheid en een tekort aan vaardigheden kunnen deze situatie nog erger maken. Werkgevers richten zich vooral op de rekrutering van de kandidaten met de beste kwalificaties in plaats van op zoek te gaan naar de meest geschikte kandidaat met de gepaste vaardigheden.”

Authenticiteit

“Het onderzoek toont duidelijk dat voor vele werknemers het huidige wervingsproces tekort schiet,” benadrukt Platts nog. “Hierdoor zullen kandidaten functies aanvaarden die in werkelijkheid niet aan hun verwachtingen beantwoorden. Deze situatie is ook schadelijk voor de werkgevers. Ontgoochelde werknemers zorgen immers voor een groter personeelsverloop. Daardoor dreigen de werkgevers onnodig tijd en geld te zullen verspillen.”

“Authenticiteit is de sleutel tot een succesvol wervingsproces,” beklemtoont Platts. “Alleen hierdoor kunnen organisaties erin lukken de juiste mensen aantrekken. Bedrijven moeten hun rekruteringsprocessen met een frisse blik analyseren.”

“De processen moeten immers perfect in staat zijn om te peilen naar de vaardigheden die voor de onderneming daadwerkelijk nodig zijn. Al te vaak zoekt men vooral functies die het management belangrijk acht. De bedrijfsleiding moet zijn organisatie en de functie-omschrijving ook op een eerlijke manier naar voor brengen.”

“Kandidaat-medewerkers zullen deze open benadering waarderen,” besluit Platts. “Ze zullen hierdoor immers perfect weten wat ze van hun nieuwe baan zullen kunnen verwachten.”

Meer