In de Verenigde Staten wijst het Federaal Veiligheidsagentschap naar de automatische piloot van Tesla als aanleiding van een dodelijk ongeval in 2018.
In maart 2018 rijdt Wei ‘Walter’ Huang, een ingenieur, op snelweg 101 in Mountain View met zijn Tesla X uit 2017. De wagen rijdt al 19 minuten op automatische piloot als de wagen aan een hoger dan toegelaten snelheid tegen de middenberm crasht. Huang sterft. Het is op dat moment het derde dodelijke ongeval met een zelfrijdende Tesla.
Snelheidsovertreding
Het Federale Veiligheidsagentschap duidde op woensdag Tesla aan als schuldige voor het ongeval. Er zijn mankementen aan de automatische piloot en het bedrijf heeft ook twee veiligheidswaarschuwingen genegeerd. Zo is er een eerdere indicatie van een snelheidsovertreding op automatische piloot op die weg, met een Tesla.
De data van de Tesla – het autobedrijf houdt allerlei parameters in het oog tijdens het rijden – duiden op een relatief genuanceerd verhaal. Zo bleek dat Huang een spelletje zat te spelen op zijn smartphone tijdens dat de automatische piloot aanstond.
Stuur onder controle
Daarnaast is echter ook te zien dat hij zijn stuur een drietal keer aanraakt in de laatste minuut voor de crash. In totaal zelfs 34 seconden van de laatste minuut. In de laatste zes seconden rijdt de Tesla echter volledig autonoom.
De National Transportation Safety Board, dat is de veiligheidsraad voor auto’s, stelt dat Tesla meer had kunnen doen om de crash te voorkomen. ‘Het is tijd dat we chauffeurs uitleggen dat ze in een gedeeltelijk geautomatiseerd voertuig zitten en niet in een volledig autonome wagen.’
Autopiloot
Tesla’s hebben dan wel een ‘autopilot’-functie, maar die staat nog lang niet op punt. Zo kan een Tesla wel snelwegen aan en zijn er delen van Los Angeles waar de wagens gedeeltelijk zelfstandig kunnen rijden. Toch zijn essentiële dingen, zoals afslaan aan een kruispunt, nog niet mogelijk.
Een Tesla is dan ook geen volledig autonome wagen. Of dat zo is, wordt bepaald op een schaal van 1 tot 5. Tesla’s zitten daar op een 2: zelfsturend en een remafstand bewaren. Pas als een wagen ook zelfstandig ‘beslissingen’ kan nemen op alle terrein, wordt het een type 5. Die wagens zijn nog niet toegelaten op de weg.