Autofabrikanten staan onder druk door hoge kosten en marktdaling


Key takeaways

  • De winsten van ’s werelds grootste autofabrikanten zijn in de eerste helft van het jaar met bijna 50 procent gedaald.
  • Intense prijsconcurrentie, trage verkoop van elektrische voertuigen en een voorkeur voor binnenlandse merken in China liggen aan de basis van de daling.
  • Autofabrikanten moeten zich aanpassen door onrendabele activa af te stoten, het productaanbod te stroomlijnen en zich op specifieke klantsegmenten te richten om te overleven.

De wereldwijde auto-industrie wordt geconfronteerd met een steeds diepere crisis nu de winsten dramatisch dalen. Uit een recent onderzoek van EY bleek dat de 19 grootste autofabrikanten hun bedrijfswinsten in de eerste helft van het jaar met bijna 50 procent zagen dalen. De daling was bijzonder uitgesproken in het tweede kwartaal, toen de winst met 55 procent kelderde.

Factoren achter de daling

Het onderzoek wijst op verschillende factoren die bijdragen aan de vertraging, waaronder een trage verkoop van elektrische voertuigen en sterke prijsconcurrentie op belangrijke markten. Bovendien geven Chinese consumenten steeds meer de voorkeur aan binnenlandse merken, wat de gevestigde Westerse autofabrikanten verder onder druk zet. Hoge transformatie- en herstructureringskosten, terugroepacties en verstoringen in de toeleveringsketen verergeren de situatie.

Terwijl sommige fabrikanten zoals Geely, Great Wall Motor en BYD hun winst licht zagen stijgen, boekten andere zoals Renault, Nissan, Stellantis en Mazda verliezen in de eerste helft van het jaar. Duitse fabrikanten lieten gezamenlijk een winstdaling van 38 procent optekenen, terwijl Amerikaanse fabrikanten een daling van 43 procent lieten optekenen.

Krimpende winstmarges

De winstmarges lijden ook in de hele industrie. Zeven van de onderzochte fabrikanten rapporteerden operationele marges van minder dan 3 procent in het tweede kwartaal, en vier rapporteerden zelfs negatieve marges. Suzuki is de meest winstgevende autofabrikant met een marge van 10,4 procent, gevolgd door Kia (10,1 procent) en Toyota (9,3 procent).

EY voorspelt dat deze uitdagingen in de nabije toekomst zullen aanhouden vanwege de zwakke economische omstandigheden en de aanhoudende geopolitieke onzekerheden. Het bedrijf waarschuwt dat het voortbestaan van sommige fabrikanten op het spel staat, wat de noodzaak voor doortastende actie onderstreept. Autofabrikanten moeten onrendabele activa afstoten, hun uitgebreide portfolio’s rationaliseren en zich richten op specifieke klantsegmenten met concurrerende producten.

Aanpassingsvermogen is de sleutel

In wezen stelt EY dat omvang alleen niet langer een garantie is voor succes in het snel veranderende autolandschap. Aanpassingsvermogen en strategische focus zijn essentieel om te overleven in deze sterk concurrerende sector. (jv)

Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.