Een grote groep twintigers en dertigers in Europa is niet meer geïnteresseerd in het bezit van een wagen, stellen automarketeers vast. Het Chinese merk Lynk wil hen vanaf eind volgend jaar aanspreken met soepele abonnementsformules à la Netflix.
Het nog geen vijf jaar oude automerk Lynk & co behoort net als het Zweedse Volvo tot de Chinese groep Geely. Het gaat om hybride wagens. De Belg Alain Visser, voorheen topmarketeer bij Volvo en Opel, is de CEO van Lynk & co. Hij gaf in het zakenblad Forbes meer details over de Europese lancering, die nu voor eind volgend jaar gepland staat. Dat is iets later dan eerder aangekondigd.
Geen statussymbool meer
Vissers uitgangspunt is dat steeds meer Europeanen, en vooral de stedelijke jongeren, het bezit van een eigen wagen niet meer als een statussymbool zien zoals elders in de wereld. Maar ze willen wel mobiel zijn, en zijn dus vragende partij voor een soepele autodienst. Lynk gaat zich daarom presenteren als een huurdienst voor meerdere maanden of jaren, met abonnementen in de lijn van Netflix of Spotify.
Die huurformules zullen veel soepeler zijn dan de bestaande leasingformules op de markt, verzekert Visser. ‘Eens je lid bent, kan je een auto voor een maand nemen en dat op om het even welk moment weer afzeggen of uitstellen’, zegt Visser. ‘Je kan een nieuwe wagen kiezen, of een tweedehands. Je kan bijvoorbeeld een gepersonaliseerde auto bestellen en die wagen voor vier maanden gebruiken, waarna de wagen naar een andere klant gaat die voor een tweedehandsproduct vroeg.’ Lynk gaat wel het aantal opties beperken tot vijf à zes.
Eerst Amsterdam
De eerste fysieke winkel komt er eind volgend jaar in Amsterdam. Niet toevallig een stad waar de fiets een prominente plaats heeft in het verkeer en er eerder een anti-autobeleid geldt. Lynk geeft zichzelf de uitdaging om in zo’n stedelijke omgeving de auto weer hip te maken.
Visser: ‘We willen in de twee daaropvolgende jaren uitrollen over heel Europa.’ Londen, Parijs, Berlijn en Barcelona staan zeker op de lijst, zo raakte eerder al bekend.
De klanten hoeven voor de Belgische CEO overigens niet allemaal millennials te zijn. ‘Onze klanten kunnen 20 of 80 jaar oud zijn. Maar ze zullen jong of jong van geest zijn en stedelijk.’