“Autobouwers moeten duidelijkheid creëren over mogelijke banden met Chinese dwangarbeid”

In de Verenigde Staten werden acht grote autofabrikanten gevraagd informatie bekend te maken over hun eventuele samenwerking met toeleveranciers die gelinkt zouden kunnen worden aan dwangarbeid in China. Dat heeft het Financial Committee van de Amerikaanse Senaat bevestigd.

Waarom is dit belangrijk?

In juni dit jaar werd in de Verenigde Staten een wet ingevoerd waardoor er een verbod werd opgelegd aan de import van goederen die met behulp van dwangarbeiders uit de Chinese regio Xinjiang werden vervaardigd. Een aantal recente studies hebben gesuggereerd dat ook de autoproducenten op die manier bij de dwangarbeid zouden zijn betrokken. Daarover wordt nu duidelijkheid gevraagd.

Verdenkingen van genocide: Met de wet wou de regering van de Amerikaanse president Joe Biden actie ondernemen tegen de onderdrukking van de Oeigoeren, een volk dat zich vooral in de regio Xinjiang heeft gevestigd en door de Chinese regering wordt onderdrukt.

  • Volgens de Amerikaanse regering pleegt China in Xinjiang op de Oeigoeren, een moslim-minderheid, een regelrechte genocide.
    • De Chinese autoriteiten ontkennen met klem zich in Xinjiang aan misbruik en onderdrukking van de lokale bevolking schuldig te maken.
    • Officieel zijn in het gebied centra voor beroepsopleiding opgericht om terrorisme, separatisme en religieus radicalisme in te dammen.
  • Ron Wyden, voorzitter van de Finance Committee van de Amerikaanse Senaat, stuurde de chief executives van de grote autofabrikanten een brief met vragen naar verduidelijkingen over hun eventuele Chinese toeleveringsketens.
    • Wyden beklemtoonde daarbij dat het van vitaal belang is dat de autoconstructeurs een nauwkeurige analyse maken van hun relaties met leveranciers die aan de wantoestanden in Xinjiang zouden kunnen worden gelinkt.
      • Wyden herinnert er daarbij aan dat autofabrikanten in de Verenigde Staten geen voertuigen met onderdelen uit Xinjiang mogen verkopen, tenzij uit een onderzoek is gebleken dat er van dwangarbeid geen sprake is.
      • Ook wou hij vernemen of de autofabrikanten ooit de samenwerking met een leverancier hebben beperkt of gestopt vanwege het gebruik van grondstoffen of onderdelen die uit Xinjiang afkomstig waren.

Strenger onderzoek noodzakelijk: Wyden verwees naar een recent rapport van onderzoekers aan de Sheffield Hallam University in het Verenigd Koninkrijk over het gebruik door de autosector van staal, aluminium, koper, batterijen, elektronica en andere onderdelen die in Xinjiang worden geproduceerd.

  • “Er moest worden vastgesteld dat vrijwel elk onderdeel van de geproduceerde auto aan een strenger onderzoek moet worden onderworpen om ervoor te zorgen dat er geen sprake is van gedwongen Oeigoerse arbeid”, werd in het rapport naar voor gebracht.
  • De brief van Wyden werd verstuurd naar General Motors, Tesla, Ford, Toyota, Volkswagen, Stellantis, Mercedes-Benz en Honda. Verscheidene fabrikanten suggereerden in hun reacties het probleem wel degelijk aan te pakken.
    • General Motors gaf daarbij aan zijn wereldwijde toeleveringsketen actief te controleren en beklemtoonde dat zijn contracten met leveranciers het gebruik van dwangarbeid, het misbruik van werknemers en corrupte handelspraktijken bij de levering van goederen en diensten verbieden.
    • Honda beklemtoonde van zijn toeleveranciers te verwachten dat zij de wereldwijde richtlijnen van de autobouwer op het gebied van arbeid volgen.
    • Stellantis voerde aan veel aandacht te besteden aan het opbouwen van sterke, verantwoordelijke toeleveringsketens en benadrukte door contractuele verplichtingen en voortdurende evaluaties de naleving van de gedragscode door zijn leveranciers te controleren.
    • Volkswagen wees erop zijn verantwoordelijkheden bijzonder ernstig te nemen en alle vormen van moderne slavernij, waaronder mensenhandel, af te wijzen.
  • De Amerikaanse vakbond United Auto Workers (UAW) riep de autoconstructeurs recent al op om hun hele toeleveringsketen uit de regio Xinjiang weg te halen.
    • Daarbij werd opgemerkt dat de autosector dringend maatregelen moet nemen om buiten de Oeigoerse regio hoogwaardige toeleveringsketens te creëren waarbij de mensenrechten, arbeid en leefmilieu worden beschermd.

(as)

Meer
Markten
Mijn Volglijst
Markten
BEL20