De Britse autobouwer Jaguar brengt zijn iconische C-Type opnieuw op de markt. In totaal zullen acht nieuwe exemplaren van de succesvolle racewagen uit het begin van de jaren vijftig van de voorbije eeuw worden gebouwd. Liefhebbers zullen voor een exemplaar minstens 1,3 miljoen dollar moeten betalen.
Van het originele C-Type werden in totaal 53 exemplaren geproduceerd. De constructeur verkocht 43 eenheden aan particuliere kopers.
Le Mans
Jaguar begon in 1951 de productie van het C-Type. De wagen werd dat jaar ook ingeschreven voor de 24 Uur van Le Mans en zou dat debuut ook met een overwinning afsluiten. Het C-Type, ontworpen door voormalig luchtvaart-ingenieur Malcolm Sayer, bezorgde Jaguar daarmee de allereerste zege in de befaamde Franse uithoudingsrace. Later zou de Britse autobouwer in Le Mans nog zes overwinningen boeken. In 1953 werd de productie van het C-Type stopgezet.
De wagen was uitgerust met een revolutionaire schijfremtechnologie, door Jaguar in samenwerking met Dunlop ontwikkeld. Het C-Type werd aangedreven door een motor met een cilinderinhoud van 3,4 liter. De nieuwe wagens zullen volgens de originele specificaties worden gebouwd. Wel zullen veiligheidsgordels worden voorzien. Jaguar vermoedt immers dat de wagens zullen worden ingezet in races voor historische wagens en andere openbare evenementen.
De nieuwe exemplaren van het C-Type zullen met de hand worden gebouwd in de afdeling Classic Works van de fabriek van Jaguar Land Rover in Coventry. Klanten kunnen kiezen tussen twaalf verschillende kleuren. Voor het interieur worden acht kleurenopties aangeboden.
Het C-Type is niet de enige klassieke model uit de vloot van Jaguar dat opnieuw op de markt wordt gebracht. De Britse autobouwer heeft daarvoor zijn divisie Continuations gelanceerd. Zeven jaar geleden produceerde dat programma ook al nieuwe versies van het wereldberoemde E-Type en het model XKSS. Drie jaar geleden volgde vervolgens het D-Type.
Erfgoed
Jaguar is trouwens niet de enige constructeur die naar historische types teruggrijpt om een exclusieve wagen aan vermogende fans van het merk te kunnen aanbieden. Onder meer Aston Martin met de DB4 Zagato FT en de DB5s en Porsche met het model 993 volgden de voorbije jaren een gelijkaardige strategie.
Vaak zijn de wagens al uitverkocht vooraleer hun productie officieel wordt aangekondigd, ook al kan de prijs voor een exemplaar soms tot meer dan 2 miljoen dollar oplopen. Deze historische wagens vormen voor de constructeurs een extra bron van inkomsten, al zouden de winstmarges niet al te groot zijn.
‘Toen Continuations in 2014 opnieuw met de bouw van het E-Type begon, waarschuwden vele analisten dat de productie mogelijk de waarde van de originele exemplaren zou kunnen uithollen’, erkent Tim Hannig, directeur van Jaguar Land Rover Classic. ‘Dat is echter niet waar gebleken.’
‘Het tegenovergestelde was daarentegen het geval. Plots begon het publiek opnieuw over deze wagens te spreken. Continuations bleek zelfs een promotie voor het model te zijn. Deze programma’s laten een autobouwer toe om op een andere manier over zijn verleden en zijn erfgoed te communiceren.’