Australische detailhandelsomzet steeg in mei licht met 0,2 procent


Key takeaways

  • De detailhandelsomzet in Australië is in mei 2025 licht gestegen met 0,2 procent.
  • De bestedingen veerden sterk op en zorgden voor een stijging van 2,9 procent in de non-foodbestedingen.
  • De uitgaven aan voedingsmiddelen daalden voor het eerst dit jaar, met een daling van de detailhandel in voedingsmiddelen van 0,4 procent.

De detailhandelsomzet in Australië is in mei 2025 licht gestegen, met 0,2 procent volgens de cijfers van het Australian Bureau of Statistics (ABS). Dit volgt op een periode van stagnatie in april en een vergelijkbare stijging van 0,2 procent in maart. Het ABS schrijft de stijging voornamelijk toe aan een opleving van kledingaankopen.

Terwijl de totale detailhandelsbestedingen deze maand een beperkte groei vertoonden, daalden de bestedingen aan voedingsmiddelen en bleef de verkoop van huishoudelijke artikelen ongewijzigd. De stijging van de non-foodbestedingen was te danken aan de sterke prestaties van de sector kleding, schoeisel en persoonlijke accessoires (+2,9 procent) en warenhuizen (+2,6 procent).

Sectoren herstellen van eerdere daling

Volgens Robert Ewing, hoofd bedrijfsstatistieken van de ABS, herstelden beide sectoren zich van aanzienlijke dalingen in april, grotendeels doordat consumenten winterkleding kochten nadat ze hun aankopen hadden uitgesteld tijdens een april die warmer was dan normaal.

Andere detailhandelscategorieën zagen een lichte daling (-0,2 procent), terwijl de verkoop van huishoudelijke artikelen stabiel bleef. De uitgaven aan voedingsmiddelen daalden voor het eerst dit jaar, met een daling van 0,4 procent in de detailhandel in voedingsmiddelen, terwijl de uitgaven aan cafés, restaurants en afhaalrestaurants niet veranderden.

Geografische variaties in detailhandelsverkopen

Geografisch gezien stegen de detailhandelsverkopen in de meeste staten en gebieden. Western Australia ging aan kop met een stijging van 0,7 procent, wat de zevende opeenvolgende maand van groei in de staat markeert. Ewing merkte op dat de bestedingen in andere regio’s relatief gematigd bleven. Tasmanië was het enige gebied met een daling (-0,1 procent), terwijl het Northern Territory geen verandering in de detailhandelsverkopen zag.

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.