Audi rapporteert sterke omzetgroei in eerste kwartaal dankzij verkoop elektrische voertuigen


Key takeaways

  • Audi meldt een omzetstijging in het eerste kwartaal van 12,4 procent tot 15,43 miljard euro.
  • Het bedrijf verwacht voor het hele jaar een omzet tussen 67,5 miljard en 72,5 miljard euro met een operationele marge van 7-9 procent.
  • De verkoop van elektrische voertuigen stuwt de groei met een stijging van 30,1 procent in het eerste kwartaal, terwijl de wereldwijde leveringen van voertuigen met 3,4 procent daalden.

Audi, het topmerk van Volkswagen, heeft zijn financiële prognoses voor het hele jaar opnieuw bevestigd, ondanks aanhoudende externe uitdagingen. Het bedrijf rapporteerde een robuuste omzetstijging van 12,4 procent in het eerste kwartaal, grotendeels dankzij de sterke verkoop van elektrische voertuigen. Deze positieve prestatie bracht de omzet voor de periode januari-maart op 15,43 miljard euro, vergeleken met 13,73 miljard euro in hetzelfde kwartaal vorig jaar.

Audi verwacht voor het hele jaar een omzet tussen 67,5 miljard en 72,5 miljard euro, met een verwachte operationele marge tussen 7 procent en 9 procent. Het is echter belangrijk om op te merken dat deze prognoses geen rekening houden met mogelijke gevolgen van Amerikaanse invoerrechten of de gevolgen van een arbeidsovereenkomst die in maart met de ondernemingsraad werd bereikt.

Audi troeft concurrentie af

De verkoop van elektrische voertuigen is een drijvende kracht achter de omzetgroei van Audi, dat de concurrentie aangaat met premium rivalen in een steeds concurrerender mondiaal landschap. Terwijl de wereldwijde leveringen van voertuigen in het eerste kwartaal met 3,4 procent daalden, kende Audi een opmerkelijke stijging van 30,1 procent in de verkoop van elektrische modellen.

Ondanks dit succes werd Audi geconfronteerd met uitdagingen op belangrijke markten. De leveringen in Noord-Amerika (exclusief Mexico) daalden met 2,1 procent tot 48.599 eenheden, omdat verschillende modellen op updates wachtten. In China daalden de leveringen met 7 procent tot 144.471 voertuigen door de hevige concurrentie op de markt.

Verenigde Staten

Net als andere Europese autofabrikanten worstelt Audi met de mogelijke impact van nieuwe tarieven, die de autoprijzen in de VS naar verwachting aanzienlijk zullen verhogen. Dit voegt nog meer druk toe op een industrie die al te kampen heeft met stijgende kosten en toenemende rivaliteit. Momenteel levert Audi aan de Amerikaanse markt vanuit zijn fabriek in San Jose Chiapa, Mexico, waar het de Q5 SUV produceert en meer dan 5.000 werknemers in dienst heeft.

Audi heeft momenteel geen productiefaciliteiten in de Verenigde Staten. Het bedrijf heeft bevestigd dat het van plan is om dit jaar te beslissen of het daar productiecapaciteit gaat vestigen, mogelijk met de focus op elektrische voertuigen gezien de groeiende marktvraag. CEO Juergen Rittersberger benadrukte dat Audi de productie van elektrische auto’s voor de Amerikaanse markt zorgvuldig overweegt.

Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.