Zoals gevreesd kwam er dinsdagavond barslecht nieuws op de inderhaast bijeengeroepen bijzondere ondernemingsraad van autofabriek Audi Brussels. Bijna de helft van het personeel moet op korte termijn weg en de sluiting van de fabriek wordt overwogen.
In het nieuws: Er zijn 1.410 jobs van de 3.000 jobs onmiddellijk bedreigd bij Audi Brussels (in Vorst), zo leiden de bonden af uit de mededelingen van de directie op de bijzondere ondernemingsraad. De herstructurering zou al in oktober plaatsvinden. Volgend jaar in mei zouden er volgens het ACV nog eens 1.100 jobs op de tocht staan.
Pijnlijk: De procedure-Renault, het draaiboek voor grote saneringen dat er kwam na de brutale sluiting van een andere, nabijgelegen autofabriek (Renault Vilvoorde in 1997), wordt gevolgd.
De context: Door de barslechte verkoop van de Q8 e-tron, het model dat in Vorst gebouwd wordt, wil Audi vroeger dan gepland de productie stopzetten. Dat zou al eind 2025 gebeuren, en niet eind 2026 wat de gebruikelijke timing zou zijn.
“Hoge kosten”
Plus: Er is niet alleen een commerciële reden. “Dit gaat gepaard met langdurige structurele uitdagingen op de locatie in Brussel”, zegt Audi in een mededeling. “De lay-out van de fabriek is moeilijk te veranderen door de bijzondere ligging dicht bij het stadscentrum. Er zijn ook hoge logistieke kosten. In het algemeen leidt dit tot hoge productiekosten in Brussel in vergelijking met andere locaties.”
De grote vraag: Wat gebeurt er met de fabriek dan vanaf begin 2026?
- Volgens de bonden is er geen enkel toekomstperspectief.
- In theorie zou de fabriek een ander model toegewezen kunnen krijgen, of een rol als onderdelenfabriek kunnen opnemen. Maar er ligt vandaag geen concreet scenario op tafel.
Onheilspellend: De directie zinspeelt op een sluiting.
👉 “Het is noodzakelijk om alternatieve oplossingen voor de site te ontwikkelen. Dit kan ook de stopzetting van de activiteiten inhouden als er geen alternatief wordt gevonden.”