De publieke zender Yle uit Finland heeft dankzij AI een streamingdienst weten op te zetten die niet alleen bij vrijwel elke Fin bekend is, maar ook door bijna 80 procent van de Finnen gebruikt wordt. De dienst is daar populairder dan Netflix. Dat schrijft vaknieuwssite The Next Web.
Yle Areena, zoals de dienst heet, heeft succesvol gebruik weten te maken van data en machine learning. De dienst werd in 2007 opgericht als een van de eerste online videodiensten van Europa. Een van de belangrijkste factoren die bij heeft gedragen aan het succes is het vermogen van Yle Areena om de persoonlijke voorkeuren van gebruikers in te schatten. Daarvoor schakelde het platform de hulp in van Fourkind, een adviesbureau dat gespecialiseerd is in kunstmatige intelligentie.
Het personaliseren van het platform gaat bij Yle Areena verder dan alleen het selecteren van films en series. Ook laten ze het algoritme bepalen welke afbeelding een film of een serie aangewezen krijgt in het menu, en die is dus per persoon verschillend.
Bubbel
Daarbij gebruiken veel platforms AI om een soort clusters van gebruikers met dezelfde voorkeuren te vormen. Hierdoor krijgen mensen vaak ‘meer van hetzelfde’ aangeraden, omdat ze in een bepaalde bubbel zitten, en worden ze niet echt blootgesteld aan nieuw materiaal. De experts van Fourkind hebben in plaats daarvan een zelflerend algoritme gebouwd dat steeds nieuwe voorkeuren van gebruikers weet te ontdekken door verkenningen en de feedback van de gebruiker. De toevoeging van deze kunstmatige intelligentie heeft geresulteerd in een groei van 2,3 procent in het aantal minuten dat mensen naar Yle Areena keken.
Toch ziet het bedrijf voor de toekomst nog veel nieuwe kansen, zoals dat verschillende algoritmen met verschillende taken meer van elkaar kunnen leren. Het maken van de juiste connecties tussen het aanbod en de gebruiker zorgt ervoor dat de streamingdienst, die een veel kleiner budget heeft dan een gigant als Netflix, voorkomt dat gebruikers uitgekeken raken.