Tech-gigant Apple heeft een nieuw reparatieprogramma voor consumenten aangekondigd. Vanaf volgend jaar zullen gebruikers officiële reserveonderdelen bij Apple kunnen bestellen om hun iPhone en Mac zelf te repareren.
De afgelopen jaren heeft Apple zich consequent verzet tegen elke vorm van recht op reparatie. Tegen alle verwachtingen in heeft het Amerikaanse bedrijf echter een ommezwaai gemaakt en de lancering aangekondigd van een nieuw reparatieprogramma voor particulieren.
Deze laatste dienst, Self Service Repair genaamd, wordt begin 2022 gelanceerd. Het programma zal personen in staat stellen zelf hun iPhone en Mac te repareren door officiële reserveonderdelen van Apple te verkrijgen. Dit moet het reparatieproces vergemakkelijken.
Scherm, batterij en camera
Het programma zal aanvankelijk beperkt blijven tot de VS, maar later in 2022 ook in andere landen worden gelanceerd. Er moet echter op gewezen worden dat alleen iPhone 12 en 13 – en latere Mac M1’s – in aanmerking komen voor het programma.
Ook de levering van reserveonderdelen zal aanvankelijk beperkt zijn. Particulieren kunnen bij Apple een nieuw scherm, een nieuwe batterij of een nieuwe camera kopen. Naarmate de tijd verstrijkt, zullen nieuwe onderdelen op de site worden aangeboden. Er zal ook een set gereedschap te koop zijn, zodat doe-het-zelvers goed zijn uitgerust.
Hoe zit het met de prijzen?
Proberen om een vernuftig apparaat als een iPhone of een Mac te repareren is geen vanzelfsprekende taak. Sommigen willen het risico wellicht niet nemen. Maar anderen, die handiger zijn en misschien over meer technisch inzicht beschikken, kunnen verleid worden door deze dienst, die voordeliger zou moeten zijn dan een reparatie bij een door Apple erkende service.
De in Californië gevestigde onderneming heeft aangegeven dat de prijzen van reserveonderdelen dezelfde zullen zijn als die welke voor haar gebruikelijke partners gelden. Particulieren zullen dus geld kunnen besparen door hun toestel zelf te repareren, aangezien zij niet voor het loon van een technicus zullen moeten betalen. Het is echter belangrijk te weten hoe dit moet gebeuren.
Ook hier is Apple gul, want het zal dezelfde documentatie verstrekken als voor zijn reparatiepartners. Hierin zal stap voor stap worden uitgelegd hoe een bepaald product moet worden gerepareerd. Particulieren zullen dus niet aan hun lot worden overgelaten om hun smartphone of laptop zelf te repareren.