Key takeaways
- Apple heeft zijn browserpraktijken aangepast aan de Digital Markets Act van de Europese Unie.
- Niet-naleving van de DMA kan leiden tot aanzienlijke boetes, waaronder tot 10 procent van de jaaromzet voor eerste overtredingen en tot 20 procent voor recidive.
- De EU onderzoekt of het beleid van Apple app-ontwikkelaars beperkt in het informeren van gebruikers over alternatieve betalingsmogelijkheden buiten de App Store.
De Europese Commissie staat op het punt om een onderzoek af te ronden naar de browser- en zoekmachineopties van Apple op iOS-apparaten. Naar verluidt heeft Apple zijn praktijken met succes in overeenstemming gebracht met de Digital Markets Act (DMA). Deze wetgeving wil gebruikers mondiger maken door hun mogelijkheden om te wisselen tussen browsers, sociale mediaplatforms en andere online diensten te vereenvoudigen.
De DMA wil ook de concurrentie bevorderen door kleinere rivalen een eerlijker speelveld te bieden. Het niet naleven van de DMA kan leiden tot aanzienlijke boetes voor techgiganten zoals Apple, die kunnen oplopen tot 10 procent van hun jaarinkomsten bij eerste overtredingen en tot 20 procent bij herhaalde overtredingen. Hoewel Apple in dit specifieke geval aan boetes kan ontsnappen, wordt het bedrijf nog steeds kritisch gevolgd door de toezichthouders van de EU.
Onderzoek naar Apple’s beperkingen voor app-ontwikkelaars
Er loopt nog een ander onderzoek dat zich richt op de vraag of het beleid van Apple app-ontwikkelaars beperkt in het informeren van gebruikers over alternatieve betalingsmogelijkheden buiten de App Store.
Los daarvan wordt ook verwacht dat Meta een boete van meer dan 1 miljard dollar krijgt van de EU voor vermeende overtredingen met betrekking tot haar “consent or pay” advertentievrije abonnementsmodel in de regio.
Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!