Antwerpen scoort als enige Belgische stad in de Copenhagen Index

De Deense hoofdstad Kopenhagen staat wereldwijd bekend om zijn fietsvriendelijk beleid. De stad is in de Copenhagen Index, die een rangschikking van de meest fietsvriendelijke grootsteden op de planeet, dan ook lijstaanvoerder. Kopenhagen gaat in de rangschikking de Nederlandse steden Utrecht en Amsterdam vooraf. Opmerkelijk is dat de top tien nagenoeg volledig door Europese steden wordt gedomineerd.

De Japanse metropool Tokio vormt op een negende plaats daarop de enige uitzondering. Met Antwerpen heeft ook België een vertegenwoordiger in de top tien. Straatsburg staat op een vierde plaats, gevolgd door Malmö, Bordeaux, Antwerpen en Ljubljana. Berlijn staat op een tiende plaats.

Fietsbruggen

Kopenhagen doet grote inspanningen om zijn faam als fietshoofdstad van de wereld verder te bevestigen. Onder meer wordt erop gewezen dat de Deense hoofdstad recent nog zestien nieuwe bruggen voor fietsers heeft aangelegd of aangekondigd.

Het voorbije jaar haalde Kopenhagen nog de krantenkoppen met een bericht dat verplaatsingen naar het stadscentrum vaker met de fiets dan met de auto werden ondernomen. Er wordt opgemerkt dat in de Deense metropool inmiddels 62 procent van de bewoners zich met de fiets naar het werk of de school begeven. Slechts 9 procent van de forenzen maakt gebruik van de auto.

De Nederlandse steden staan eveneens wereldwijd bekend voor hun fietsvriendelijk karakter. Daarvan zijn echter vooral Amsterdam en Utrecht het uithangbord.

Opmerkelijk is echter de Franse stad Straatsburg, waar inmiddels 560 kilometer fietsroutes zijn aangelegd. De autoriteiten werken er aan een netwerk van fietssnelwegen, waarbij drie ringtrajecten worden aangelegd. Op die manier wil de overheid het stadscentrum met de randgemeenten verbinden. Om tot een echte mobiliteits-ommekeer te komen, worden ook inspanningen gedaan om het gebruik van vrachtfietsen te ondersteunen.

Ferry

Ook Zweden heeft een grote fietstraditie. In Malmö is er zelfs het Cykelhuset Ohboy, een residentieel complex dat volledig op het gebruik van de fiets is ingericht. Het Cykelhuset omvat vijfenvijftig flats met specifieke accommodaties voor fietsers, terwijl op de benedenverdieping een fietshotel met eenendertig studio’s ter beschikking van toeristen en andere bezoekers staat.

Bovendien zijn sinds vorig jaar de fietssteden Malmö en Kopenhagen met een speciale ferry over de Öresund met elkaar verbonden. In Malmö hebben fietsers bovendien op achtentwintig kruispunten absolute voorrang. De Zweedse stad beschikt over een netwerk van 500 kilometer fietsroutes.

Maar ook Antwerpen moet volgens de Copenhagen Index tot de grote fietssteden worden gerekend. Opgemerkt wordt dat de uitbouw van het fietsverkeer in de Belgische havenstad volop in ontwikkeling is. Daarbij wordt ook gewezen op een goed uitgebouwd stelsel van deelfietsen, die steeds frequenter in het stadsverkeer kunnen worden opgemerkt.

Bovendien wordt gewag gemaakt van de overkapping van de Antwerpse ring, waardoor voor het fietsverkeer een grotere ruimte zou kunnen worden gecreëerd. Geraamd wordt dat de fiets in de Antwerpse mobiliteit een marktaandeel van 25 procent kan halen. Wel wordt een standvastig politiek beleid gevraagd.

Azië

De Japanse miljoenenstad Tokio mag zich ook tot de fietsenmetropolen van de wereld rekenen. Tokio heeft een bevolking van ongeveer 20 miljoen mensen en 20 procent van die populatie maakt dagelijks van de fiets gebruik om zich naar een nabijgelegen treinstation te begeven.

“In Tokio kunnen overal fietsers worden opgemerkt,” aldus het rapport. “Op nagenoeg elke straathoek zijn stallingen voor fietsen voorzien. Dat geldt zeker voor de treinstations.”

Meer
Markten
Mijn Volglijst
Markten
BEL20