De Oekraïense luchtvaartmaatschappij Antonov Airlines neemt zijn vrachttoestel AN-225 Mriya opnieuw in dienst. Het toestel moet een antwoord bieden op het wereldwijde tekort aan vrachtcapaciteit waarmee de wereld door de distributie van coronavaccins wordt geconfronteerd. De Mriya beschikt over een laadruimte van 1.300 kubieke meter en kan 250 ton vracht vervoeren.
Het toestel was oorspronkelijk gebouwd om de Boeran, het ruimteveer van de Sovjet-Unie, te vervoeren.
Defecten
De Mriya was eerder dit jaar voor een onderhoud uit actieve dienst genomen, maar door het tijdelijk wegvallen van een aantal toestellen van het type AN-124 moet de mastodont opnieuw zijn opwachting maken om de wereldwijde transportcapaciteit op peil te houden. De Mriya is het enige toestel van het type AN-225 dat werd gebouwd.
Luchtvaartmaatschappij Volga-Dnepr maakte onlangs bekend zijn toestellen van het type AN-124 voorlopig aan grond te houden. Een van de vliegtuigen was midden vorige maand met belangrijke technische defecten geconfronteerd. Volga-Dnepr besliste daarop om, in afwachting van een onderzoek naar de oorsprong van de problemen, voorlopig geen enkel toestel van dat type meer te laten vliegen.
De maatschappij heeft twaalf toestellen van het type AN-124 in operatie. Daardoor valt een aanzienlijke capaciteit aan laadvermogen weg. Om het probleem te helpen opvangen, besliste sectorgenoot Antonov Airlines om de Mriya opnieuw in te zetten.
‘Er is momenteel een bijzonder grote vraag naar capaciteit om goederen door vliegtuigen te transporteren,’ motiveert Andriy Blagovisniy, commercieel directeur bij Antonov Airlines, de beslissing van de Oekraïense luchtvaartmaatschappij. ‘Door de beslissing van Volga-Dnepr om twaalf grote vrachttoestellen aan de grond te houden, zijn de mogelijkheden om zware ladingen en grote volumes te vervoeren, gevoelig ingekrompen.’
‘Alle exemplaren van de AN-124 waren al tot nagenoeg eind dit jaar volgeboekt. Het wegvallen van twaalf toestellen creëert dan ook een grote leemte. Daarom hebben wij beslist de Mriya opnieuw in te zetten, zodat een gedeelte van de tekorten kan worden opgevangen.’
Uniek
De AN-225 was eerder dit jaar ook al betrokken bij de leveringen van humanitaire hulp en medische voorraden om de verspreiding van het coronavirus te helpen bestrijden. ‘In totaal heeft het vliegtuig daarbij meer dan 1.300 ton goederen vervoerd,’ zegt Blagovisniy nog.
Geen enkel vliegtuig kan evenveel cargo transporteren als de Mriya. De Ilyushin Il-76 komt het dichtst in de buurt, maar dat toestel kan niet op bestemmingen in de Verenigde Staten of Canada vliegen.
De AN-225 maakte 32 jaar geleden zijn debuut. Het toestel heeft een kruissnelheid van 800 kilometer per uur. Het vliegtuig is uitgerust met zes motoren en heeft een reikwijdte van 15.400 kilometer, maar met een maximale belading valt dat terug tot 4.000 kilometer.
De AN-225 werd door Antonov gebouwd om de Boeran, de Russische tegenhanger van de Amerikaanse Spaceshuttle, te vervoeren. Er is ooit ook begonnen met de bouw van een tweede exemplaar, maar dat vliegtuig is nooit afgewerkt.