Amsterdam vindt onder water oplossing voor probleem fietsenstallingen

In de Nederlandse hoofdstad Amsterdam worden op minder dan twee maanden fietsenstallingen voor in totaal elfduizend rijwielen in gebruik genomen. De nieuwe stallingen moeten niet alleen diensten leveren voor fietsers, maar moeten in het stadscentrum van Amsterdam ook meer vrije ruimte creëren. De stallingen zijn immers onder water aangelegd, waardoor op de begane grond minder plaats door geparkeerde rijwielen wordt ingenomen.

Vivianne Heijnen, Nederlands staatssecretaris van Infrastructuur, wees erop dat een groot deel van de mobiliteit in Amsterdam met de fiets gebeurt. Die rijwielen moeten door hun gebruikers – reigers, shoppers of bezoekers – echter ook kunnen worden geparkeerd.

Verscheidene tienduizenden fietsen kunnen dan ook in de openbare ruimte aanzienlijke obstakels worden. Om dat probleem aan te pakken, zocht het stadsbestuur van Amsterdam een oplossing onder water.

Baanbrekend project

Staatssecretaris Heijnen maakt daarbij gewag van een baanbrekend technisch project. Een eerste stalling werd onder het Open Haven Front, een zijtak van het IJ, aangeled. Hier kunnen ongeveer 7.000 fietsen worden gestald. In februari komt er naast het IJ nog eens een stalling voor 4.000 rijwillen.

De werken aan de stalling onder het Open Haven Front gingen vier jaar geleden van start. Daarbij werd een deel van de riviertak naast het Amsterdamse Centraal Station drooggelegd. Nadat de constructie van het nieuwe complex was afgerond, werd het gebied weer onder water geplaatst.

“Nederland heeft veel kennis en expertise op het gebied van water”, verduidelijkte de staatssecretaris nog. “Met de aanleg van de stalling werd ervoor gezorgd dat er optimaal gebruik werd gemaakt van de ruimte die in een klein land beschikbaar is.

Er wordt gebruik gemaakt van transportbanden om de fietsers negen meter onder de grond te brengen. De site omvat bovendien ook een service waar defecte fietsen kunnen worden hersteld. Verder wordt opgemerkt dat de stalling is aangesloten op de toegangsroutes van de metro, zodat de reiziger een rechtstreekse aansluiting krijgt op het openbaar vervoer.

Meer bewegingsvrijheid

De stalling is bovendien vierentwintig uur per dag toegankelijk. De eerste vierentwintig uur kan gratis van de stalling gebruik worden gemaakt. “Op deze manier is de fietser ervan verzekerd dat hij bij zijn aankomst aan het treinstation van Amsterdam zijn rijwiel meteen kan parkeren”, verduidelijkte Melanie van der Horst, wethouder van Vervoer van de Nederlandse hoofdstad.

Er wordt nog op gewezen dat er door de aanleg van de fietsenstalling onder water er voor reizigers en bezoekers aan het treinstation en de bredere omgeving meer bewegingsvrijheid komt. Het gebied rond het station is helemaal opnieuw aangelegd.

Naar schatting telt Amsterdam ongeveer 900.000 fietsen. Dagelijks zouden door fietsers in de Nederlandse hoofdstad ruim 625.000 verplaatsingen worden gemaakt. Die drukte zorgde er vaak voor dat het vaak bijzonder moeilijk werd om voor het rijwiel een goede stalling te vinden.