In de Verenigde Staten gebruikt inmiddels 51 procent van de online bevolking sociale media als een nieuwsbron. Dat betekent een stijging met 5 procent tegenover vorig jaar.
Dat blijkt uit een rapport van het Reuters Institute op basis van een onderzoek bij meer dan 71.000 consumenten in vierendertig landen in Europa, Noord-Amerika, Azië en Latijns-Amerika. Tegenover vier jaar geleden is er in de Verenigde Staten zelfs sprake van een verdubbeling in het gebruik van sociale media als nieuwsbron. De onderzoekers voegen er wel aan toe aan deze cijfers in de juiste context moeten worden geplaatst. “Sociale media vormen slechts een onderdeel van het brede palet nieuwsbronnen dat door de Amerikaanse consument wordt gebruikt,” benadrukt Nic Newman, onderzoeksverantwoordelijke bij het Reuters Institute.
Echokamer
“Sociale media vormen weliswaar de snelstgroeiende nieuwsbron op de Amerikaanse markt, maar tegelijkertijd moet worden benadrukte dat 67 procent van die respondenten voor hun nieuwsgaring ook op televisie beroep doet, terwijl 66 procent tevens gewag maakt van het gebruik van een nieuwssite of een nieuwsapplicatie,” benadrukt Newman. “Bovendien moet worden verduidelijkt dat slechts 2 procent van de consumenten voor zijn nieuwsgaring uitsluitend beroep doet op sociale media.” “Deze cijfers tonen aan dat het publiek niet uitsluitend in een echokamer leeft, zoals nochtans vaak wordt beweerd. De meeste consumenten gebruiken voor hun nieuws een bredere waaier van verschillende informatieplatformen.” Er wordt nog opgemerkt dat het gebruik van sociale media als nieuwsbron niet over de hele wereld een stijging laat optekenen. In een aantal landen moet een stagnatie of zelfs een achteruitgang worden gemeld. Daarbij werd onder meer in Australië en Brazilië een achteruitgang met 6 procent geregistreerd, gevolgd door Italië (5 procent) en Portugal (4 procent). Anderzijds wordt opgemerkt dat in de leeftijdscategorie tussen achttien en vierentwintig jaar wereldwijd 33 procent sociale media als zijn belangrijkste nieuwsbron citeert. Dat is meer dan televisie (24 procent) en gedrukte kranten (5 procent) gecombineerd. (mah)