Amerikaanse verzekeraar aanvaardt enkel nog klanten die slimme polshorloge dragen

John Hancock, één van de oudste en grootste levensverzekeraars van Noord-Amerika, aanvaardt voortaan alleen nog klanten die bereid zijn informatie over hun persoonlijke gezondheid met smartphones of andere mobiele apparaten te verzamelen en ter beschikking te stellen. Dat heeft John Hancock, eigendom van de Canadese groep Manulife Financial Corporation, aangekondigd.

Traditionele levensverzekeringen zullen bij de maatschappij niet meer worden afgesloten. Daarentegen zullen alleen nog interactieve polissen op de markt worden aangeboden. Het model wordt door andere partijen onder meer al toegepast in Zuid-Afrika, Groot-Brittannië en de Verenigde Staten.

Kortingen

“John Hancock startte drie jaar geleden met de introductie van zijn vitaliteitsprogramma, waarbij de eerste interactieve polissen werden aangeboden,” zegt het persbureau Reuters. “Nu wordt het model echter over de volledige portefeuille van de verzekeraar uitgebreid.”

Klanten van John Hancock kunnen voortaan aanspraak maken op kortingen op hun verzekeringspremies, op voorwaarde dat ze voldoen aan een aantal trainingsdoelen die op draagbare apparaten zoals een Fitbit of Apple Watch worden opgeslagen en bewaard. Ook zouden kortingen worden aangeboden voor de aankoop van gezonde producten.

“In theorie zullen alle partijen baat hebben bij het nieuw systeem,” aldus Reuters. “Polishouders worden gestimuleerd om gezonde levensgewoontes te adopteren, terwijl de verzekeringsmaatschappij meer premies kan innen en door de langere levensduur ook minder uitkeringen zal dienen te verrichten.”

Selectie

Critici wijzen echter op een mogelijke bedreiging voor de privacy en vragen zich af of de wetgeving de verzekeraars toelaat van deze gegevens gebruik te maken om de meest winstgevende klanten te selecteren, terwijl andere consumenten financieel zouden worden gesanctioneerd.

“De sector wijst er echter op bijzonder sterk gereguleerd te zijn,” zegt Reuters nog. “De verzekeraars benadrukken elke tariefverhoging of beleidswijziging tegenover de autoriteiten te moeten rechtvaardigen.”

Er wordt aan toegevoegd dat de klanten niet verplicht worden de verzamelde resultaten te delen om een dekking te kunnen krijgen. Vanaf volgend jaar zal de verzekeraar beginnen met de omzetting van de bestaande polissen naar het nieuwe stelsel.

“Het is nog te vroeg om te bepalen of er door het vitaliteitsprogramma minder claims zullen moeten worden betaald,” beklemtoont Brooks Tingle, polisverantwoordelijke bij John Hancock. “De gegevens die tot nu toe konden worden verzameld, wijzen echter alvast naar een duidelijke impact.”

Opgemerkt wordt dat de houders van vitaliteitspolissen wereldwijd dertien tot eenentwintig jaar langer blijken te leven dan de rest van de verzekerde bevolking.

Meer
Markten
Mijn Volglijst
Markten
BEL20