Key takeaways
- Amerikaanse sancties tegen de belangrijkste Russische energiebedrijven hebben geleid tot een daling van de Russische olie-export over zee.
- Verhoogde risicopremies die worden aangerekend door reders die Russische olie vervoeren, zorgen voor hogere vrachtkosten.
- Ondanks deze problemen is de Indiase import van Russische ruwe olie stabiel gebleven.
De export van Russische olie over zee is vorige week aanzienlijk gedaald en bereikte het laagste niveau in drie maanden. De daling viel samen met de recente implementatie van Amerikaanse sancties tegen grote Russische energiebedrijven zoals Rosneft en Lukoil.
Tijdelijke onderbreking
Volgens marktanalisten, geciteerd door de zakenkrant Kommersant, daalden de gemiddelde dagelijkse exportvolumes over zee tot ongeveer 320.000 metrische ton in de week van 3-9 november. Dat is een aanzienlijke daling in vergelijking met de gebruikelijke exportvolumes van de afgelopen maanden. Het aantal tankers dat Rusland die week verliet, daalde ook aanzienlijk van 26-28 naar 23.
Hoewel de sancties ongetwijfeld hebben bijgedragen aan de daling van de export, denken analisten dat dit eerder een tijdelijke verstoring van de toeleveringsketens is dan een daling van de vraag naar Russische olie. De Amerikaanse sancties hebben geleid tot een stijging van de “risicopremies” die scheepseigenaren die Russische olie vervoeren in rekening brengen. Dit geldt met name voor routes naar Turkije, dat strengere nalevingsregels hanteert.
Vrachtkosten stijgen
De vrachtkosten stegen met 3,7 procent van week tot week op de meeste belangrijke scheepvaartroutes. Ondanks deze hogere kosten beweren analisten dat de markt momenteel niet te kampen heeft met een tekort aan tankers en dat er voldoende capaciteit is om de huidige exportvolumes te verwerken.
Als reactie op de sancties vertrouwt Rusland steeds meer op een “schaduwvloot” van onafhankelijk geëxploiteerde tankers, die minder onderhevig zijn aan de commerciële en politieke druk van het Westen.
Indiase import stabiel
Opvallend is dat de Indiase import van Russische ruwe olie stabiel blijft, ondanks de logistieke uitdagingen. Tussen 27 oktober en 9 november importeerde India 3,6 miljoen metrische ton ruwe olie uit Rusland, wat meer is dan het gemiddelde importniveau in september en oktober.
Analisten verwachten dat de vrachtprijzen in november verder zullen stijgen, naarmate de sector zich aanpast aan het gewijzigde logistieke landschap. NEFT Research, een consultancybedrijf, voorspelt dat de transportkosten tegen het einde van de maand 10-15 procent hoger kunnen liggen dan vóór de sancties. (jv)
Volg Business AM ook op Google Nieuws
Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!

