Key takeaways
- De Amerikaanse marine heeft haar Constellation-fregatprogramma geannuleerd door zorgen over de kosten en efficiëntie.
- De beslissing weerspiegelt een focus op gevechtsgereedheid en effectiviteit in plaats van de aanschaf van nieuwe scheepsklassen.
- Deskundigen hebben lang de levensvatbaarheid van het Constellation-programma in twijfel getrokken, omdat het kwetsbaar zou zijn voor moderne marinedreigingen.
Het ambitieuze scheepsbouwprogramma van de Amerikaanse marine kreeg dinsdag een flinke tegenslag te verwerken toen minister van Marine John Phelan aankondigde dat de plannen voor de aankoop van fregatten van de Constellation-klasse is geannuleerd.
Voorrang aan andere schepen
Het miljardenprogramma heeft onvoldoende waarde voor de aanzienlijke kosten kunnen aantonen. Nochtans werden de schepen aanvankelijk gezien als de hoeksteen van de plannen van de marine om de snel uitbreidende vloot van China tegen te gaan. Phelan benadrukte zijn toewijding om prioriteit te geven aan paraatheid en gevechtseffectiviteit, en zei dat hij geen fondsen zou toewijzen als ze niet direct zouden bijdragen aan het bereiken van deze doelen.
De beslissing weerspiegelt een bredere inspanning binnen de Amerikaanse marine om het scheepsbouwproces te stroomlijnen en de levering van vitale oorlogsschepen te versnellen. Een hoge defensiefunctionaris benadrukte dat de vloot dringend moet worden ontwikkeld om effectief met nieuwe bedreigingen te kunnen omgaan. Deze strategische verandering is bedoeld om een efficiënter kader op te zetten voor het bouwen van nieuwe scheepsklassen en ervoor te zorgen dat ze tijdig beschikbaar zijn voor oorlogsvoerders.
Hoge kosten en lage betrouwbaarheid
Het Constellation-programma had al contracten toegekend aan Fincantieri Marine Group voor zes fregatten, ontworpen om de kloof tussen grote destroyers en kleinere kustoorlogsschepen te overbruggen. Deze oorlogsschepen moesten veelzijdig zijn, in verschillende maritieme omgevingen kunnen opereren en de voorwaartse aanwezigheid van de marine op zee versterken. Grote wijzigingen aan een bestaand Italiaans ontwerp hebben echter geleid tot oplopende kosten en vertragingen bij de bouw. De oorspronkelijke opleverdatum voor het belangrijkste schip, de USS Constellation, is verschoven van 2026 naar 2029.
Deskundigen hebben lang hun bezorgdheid geuit over de levensvatbaarheid van het Constellation-programma, met het argument dat het niet over de capaciteiten beschikt om moderne marinedreigingen effectief het hoofd te bieden. Ze noemden de kwetsbaarheid voor drones, vliegtuigen, raketten en zelfs kleine vaartuigen. Sommige analisten vergeleken de annulering van het programma met eerdere debacles in de scheepsbouw, zoals het LCS-programma (Littoral Combat Ship), dat geplaagd werd door technische problemen en kostenoverschrijdingen.
Ondanks de annulering van het Constellation-programma zal de bouw van de eerste twee schepen doorgaan, terwijl hun toekomstig lot nog wordt bekeken. De marine is van plan om alternatieve toepassingen voor deze schepen te onderzoeken.
Sterke Amerikaanse scheepsbouwindustrie
Phelan erkende het belang van het behoud van een sterke Amerikaanse scheepsbouwindustrie en zei zich te zullen inzetten voor samenwerking met scheepswerven in het hele land. Hij benadrukte ook de mogelijkheid om buitenlandse scheepswerven te gebruiken voor onderhoud en bouw, en erkende de behoefte aan flexibiliteit om aan de veranderende behoeften van de marine te voldoen.
De recente uitdagingen voor de marine onderstrepen de complexiteit van het moderne ontwerp en de bouw van oorlogsschepen. Experts suggereren dat een fundamentele herbeoordeling van het ontwerpproces van de marine essentieel is om de levering van efficiënte en kosteneffectieve oorlogsschepen in de toekomst te garanderen.
Volg Business AM ook op Google Nieuws
Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!

